Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe spreek je lidle uit? (Liedel of liddel)

heel veel zeggen liddel, maar somige ook liedel, (zelf doe ik liedel) maar hoe zeggen de makers of bedenkers het?
( de oorspronkelijke uitspraak)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik heb het aan een duitser gevraagd en zij zei "liedl". Dus niet liedel, maar liedl, met de nadruk op ie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is liedel maar je schrijft het als lidl.

Toegevoegd na 16 uur:
Ter aanvulling op alle reacties: de vraag was of je het uitspreekt als liddel of liedel. Het antwoord is liedel. Dat de duitsers het dan uitspreken als liedl maakt het lastiger omdat wij dat niet op hun manier kunnen.

Het is in ieder geval GEEN liddel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Little' volgens mij....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg altijd liddel(, niet littel want het is zeker met een D)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lidl is een Duitse supermarktketen, dus degene die het bedacht heeft - als ik me niet vergis was het een achternaam - sprak het uit als Liedl, zonder e-tje tussen de d en de l, mits hij Hoogduits sprak wat bij zakenlieden uit rijke families niet ongebruikelijk is/was.

Dat was overigens in de omgeving van Heilbronn, redelijk richting het Zwarte Woud, dus er kan een Zuidelijk accent in gezeten hebben die de i een tikje naar de e/i (korte) doet zwemen, en ook een klein e'tje tussen de d en de l plaatst, maar minder dan wij Hollanders trachten te doen.

Kortom : precies weten we het niet. Willen we het per se op zijn Duits uitspreken, dan zeggen we - zo goed mogelijk- Liedl, maar als dat een beetje Liedel wordt is dat ook geen punt. tenslotte hoef je Aldi ook niet met een Duitse L uit te spreken ;-) . Ik weet niet of je mag zeggen dat Liddel of Liddo echt fout is, want iedereen zal weten welke winkel je bedoelt, maar Liedel komt het dichts in de buur van de (originele ?) Duitse uitspraak, en is dus nooit verkeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er aan waar je woont, in Groningen is het liedel, zie het filmpje voor het bewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het bijgevoegde filmpje hoor je vanaf 1.25 min verschillende keren de 'goeie' originele uitspraak van Lidl.

In feite spreek je het dus gewoon uit zoals je het schrijft, de laatste 'l' dus onmiddellijk na de 'd' uitspreken, kort na mekaar dus.

Luister maar eens goed en dan repeteren maar ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing