Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is 'tandenpoetsen' een woord?

Is het correct Nederlands als 'tanden' en 'poetsen' aan elkaar geschreven worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Tandenpoetsen is een samengesteld werkwoord uit een zelfstandig naamwoord en een werkwoord, en dat plakken we inderdaad aan elkaar. Al mag je ook gewoon je tanden poetsen - maar dan is het werkwoord poetsen, wat je ook met koper of de vloer kunt doen.

Vergelijk : stofzuigen, houthakken, boekbinden, hordenlopen, koekhappen, kantklossen etc. etc.
Allemaal woorden die we aan elkaar schrijven en zijn samengesteld uit een zelfstandig naamwoord en een werkwoord,en daarmee een nieuw (zwak !) werkwoord vormen, OOK als het oorspronkelijke werkwoord sterk was.

In sommige gevallen kan het zelfs een heel andere tekst opleveren dan je bedoelde als je dit soort woorden uit elkaar plukt. Denk aan de cursus naakt modelschilderen terwijl dat gewoon naaktmodelschilderen moet zijn, en je niet in je blootje staat te kliederen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja hoor, tandenpoetsen is een gewoon correct Nederlands werkwoord. Net als stofzuigen.
Amadea
13 jaar geleden
Ja tandenpoetsen is een activiteit namelijk het poetsen van de tanden zoals stofzuigen bijv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, als je schrijft "tanden poetsen" bedoel je dat je bij het autorijden niet goed schakelt en je de tanden van de wielen in de versnellingsbak poetst. Voor verdere uitleg kijk maar eens bij de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tanden poetsen zijn 2 woorden, een zelfstandig naamwoord gevolgd door een werkwoord. Het is: "Ik poets mijn tanden" en niet "Ik tandenpoets".

Toegevoegd na 6 uur:
Zie hier in het Van Dale woordenboek....het woord wat ik typte "tandenpoetsen" herkent het woordenboek niet omdat het verkeerd gespeld is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het staat in het WNT.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing