Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik hier een lidwoord gebruiken of niet?

Bij TDF dit is een afkorting van een discotheek dat heet The Dance Factory. moet ik dan zeggen we gaan naar TDF, of; we gaan naar het TDF? Welke is correct Nederlands? :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Lidwoorden gebruik je niet bij eigen namen :
ik ga naar Albert Heijn/ik ga naar Appie/ik ga naar Klootwijk (de bakker)/ik ga naar Jan de buurman.
Anders is het als je zegt: ik ga naar DE bakker/ik ga naar HET stadhuis/ik ga naar DE discotheek/ik ga naar DE buren.
@Jensma, wat jij hebt is een kruising, je zegt niet : ik ga naar dans fabriek, maar : ik ga naar DE dans fabriek "The Dance Factory" en als je het afkort wordt het :
ik ga naar TDF, dat is correct Nederlands ! :^)
Het is dus DE fabriek en het verschil tussen DE en HET is moeilijk, meer van jongs af aan de taal spreken en er dan ook meer automatisch en ook gevoelsmatig mee omgaan. Daarnaast zijn er altijd verschillen tussen "A"- en "B"-mensen ! "A"-mensen zijn mensen met gevoel voor taal !
Succes.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het is ook :
DE discotheek, DIE ...
HET meisje, DAT ...
DE fietsen, DIE ...
Hier worden ook vaak fouten mee gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk zonder. Want als je het helemaal zegt krijg je 2 lidwoorden achter elkaar. Dat is best raar.

Toegevoegd na 1 dag:
Aan de andere kant, TDF is een plaats en voor een plaats moet altijd een lidwoord. Volgens mij kan het allebei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen, gebaseerd op puur wat ik lekker vind klinken: "Wij gaan naar The Dance Factory" of: "Wij gaan naar de TDF"

In dit geval zie ik het begrip "TDF" als een ding, en een ding heeft in mijn ideale wereld een lidwoord nodig. Het punt is hier dat de T van TDF *in de afkorting* niet meer de rol van lidwoord heeft, en dan vind ik 't gerechtvaardigd om zelf een lidwoord in te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij zonder lidwoord beter. Je zegt toch ook niet: we gaan naar de PSV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Nederlands zet je voor een afkorting altijd een lidwoord. De NAVO, de BBC, dus ook de TDF.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing