Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is het Den Haag en Den Bosch?

Ik snap wel dat die 'n' een overblijfsel is van de oude spelling, maar ik dacht altijd dat die een meewerkend of lijdend voorwerp aanduidde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Den is een oud Nederlands lidwoord, nu 'de'.
In de 12e eeuw ontstond op een terrein met laaggroeiend hout een 'nova civitas' (nieuwe plaats), dat de naam Den Bosch kreeg.

Dat de stad door Hertog Hendrik is gesticht is een legende.
Die kwam pas later waardoor het 's Hertogenbosch werd.

http://books.google.fr/books?id=GiSZuyDuvCkC&pg=PA16&lpg=PA16&dq=ontstaan+plaatsnaam+den+bosch&source=bl&ots=w3vwU0g4No&sig=kyk5AhOPFC3ZHQy-7vtiRBcxrsM&hl=nl&sa=X&ei=cMpbT42-F4nsOcTd8bEC&ved=0CEQQ6AEwBQ#v=onepage&q=ontstaan%20plaatsnaam%20den%20bosch&f=false

Toegevoegd na 3 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/'s-Hertogenbosch

Onder het kopje 'naam' kun je lezen dat van zowel Den Haag als Den Bosch de kortste naam de oorspronkelijke naam was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je het voorzetsel bedoeld en waarom het geen ' het Bos(ch) is? Een meewerkend voorwerp is namelijk wanneer je er de woordjes 'aan' en 'voor' voor kunt zetten of deze er al voor staan. ( Wim geeft de bal aan Piet) het lijdend voorwerp krijg je door te vragen 'wat',
( Jan geeft de bal aan Piet= wat geeft Jan aan Piet)? De bal is dan het lijdend voorwerp.
Als je dus bedoelt waarom het wel Den Haag is en niet Het Bosch, dan komt dat omdat het een samentrekking is van de oorspronkelijke naam; des hertogen bosch ( het bos van de hertog). Des hertogen was te lang in de volksmond later en zo werd het de......n bosch.

Toegevoegd na 1 dag:
Corr; het voorzetsel moet een lidwoord zijn en het woordje 'den' is gewoon oude spelling. Vroeger was alles 'den' maar van lieverlee is het door de spreektaal verdwenen. Alleen onder de dialektische invloed wordt nog wel de -n- achter 'de' gezet zoals in; 'voor den dag', 'in den lande'of 'in den beginne'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing