Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk schrift lijkt op het Thaise schrift?

In diverse gebieden rond de Kaspische Zee en de Zwarte Zee wordt een schrift gebruikt dat voor mijn ongeoefende ogen op het Thaise schrift lijkt. Het ziet er - alweer: voor mijn ongeoefende ogen - niet uit als Arabisch.

Welk schrift is dit, en in welke gebieden wordt het gebruikt?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is Georgisch (ქართული ენა)

Gesproken in: Georgië, Armenië, Azerbeidzjan, Griekenland, Iran, Rusland, Turkije
Sprekers: 7 miljoen
Taalfamilie: Zuid-Kaukasisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is denk ik toch een Russische taal, mogelijk Oekraïens of Russisch. Dat klopt ook met de locatie.

Je wordt in de war gebracht door het ronde lettertype. Het zijn volgens mij wel cyrillische tekens.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik dacht de B en C te herkennen in je afbeelding. Andere talen in die regio zijn Georgisch en Armeens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het alfabet is ontleend aan het Sanskriet.

"Het Thai behoort tot de Kadai-taalfamilie, is verwant aan het Lao, Shan (Noord-Myanmar), enkele Zuid-Chinese dialecten, en is een toontaal.

Het Thaise alfabet is aan het Sanskriet ontleend; aan 44 medeklinkers en 32 klinker- of tweeklanktekens worden vier accenten toegevoegd.
Thai wordt geschreven van links naar rechts. Thai wordt zonder tussenruimtes tussen de woorden geschreven: complete zinnen worden gevormd door een aaneengesloten rij van letters want de taal kent geen hoofdletters, komma’s of punten; geen voor- en achtervoegsels en geen accenten, vervoegingen of geslachten van zelfstandige naamwoorden. "

http://www.landenweb.net/thailand/taal/

Toegevoegd na 2 uur:
"Het Sanskriet behoort tot de Indische of Indo-Arische talen, die onderdeel zijn van de Indo-Iraanse talen en Indo-Europese talen. Het heeft in sterke mate de talen in het noorden van India beïnvloed, zoals het Hindi, Urdu, Bengaals, Marathi, Kasjmiri, Punjabi, Nepalees en de zigeunertaal."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sanskriet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt Armeens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing