Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe vermijd ik "euh" te zeggen?

Ik heb mezelf betrapt dat ik redelijk veel "euh" zeg tijdens een telefoongesprek. Hoe kom ik hier vanaf?

Toegevoegd na 3 minuten:
Zijn hier technieken voor om het af te leren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

"euh" is eigenlijk jouw stopwoordje. Het gebruik van stopwoorden is af te leren en het begin is het je bewust zijn. Dus stap 1 heb je gezet. Mensen die veel stopwoorden gebruiken, praten vaak snel, gunnen zichzelf weinig tijd om na te denken over wat ze gaan zeggen óf zijn nerveus als ze praten. Hierdoor komt het vaak voor dat je even niet weet wat je moet zeggen omdat je alles er in één keer uit wilt gooien. Probeer daarom rustiger te spreken en denk na over wat je wilt gaan zeggen. Als je in je hoofd de zin die je gaat zeggen van tevoren formuleert, zal je minder snel (onbewust) stopwoorden gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik veel deed was iets rustiger praten, en bij elke keer dat je geneigd was euhh te zeggen, je hoofd goed bij je verhaal houden en diep door je buik ademhalen. Niet zo ademhalen dat je schouders omhoog gaan maar dat je navel eigenlijk naar voren gaat, neus inademen, mond uitademen. Werkt bij mij ieder geval wel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals mgehrels al vermeldt, gaat het om de bewustwording van het probleem. Om af te komen van ongewenst onbewust gedrag, zoals dit "euh" zeggen, zul je je naasten (bijvoorbeeld gezinsleden) moeten vragen je te attenderen op het gedrag elke keer wanneer je dit vertoont. Zo zul je uiteindelijk, in jouw geval, "euh" zeggen vermijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding