Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is abn.ik heb de suiker laten vallen alles zit onder.of alles zit ER onder?

dat kan ik niet uitleggen ik snap het verschil niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is: Alles zit onder!. Maar het is inderdaad spreektaal, waarbij aan de luisteraar wordt overgelaten te beseffen, dat alles onder de suiker zit.

Als je zou zeggen: alles zit eronder, dan roep je het beeld op van een massale suikervlakte waaronder zich bv het tafelkleed, de kopjes en de theepot zit moeten bevinden.

Het is een uitroep, een manier van zeggen, om aan te duiden, hoe erg we het vinden dat die suiker de boel heeft
""vies"" gemaakt.

Maar: een troost: suiker strooien brengt geluk!
Een geluk bij een ongeluk dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt aannemelijker dan het eerste antwoord. +

Andere antwoorden (3)

De correcte manier van zeggen is: Ik heb de suiker laten vallen, alles zit eronder. een andere manier van zeggen is, Ik heb de suikerpot laten vallen, alles zit onder de suiker. Eronder verwijst naar iets in dit geval de suiker, onder wijst enkel naar een plek en specificeert niet waaronder.
Hoop dat het helpt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Alles zit eronder'? Voor zover ik weet is 'alles zit onder' juist. Je laat in feite 'de suiker' weg, dus dit staat er: "Ik heb de suiker laten vallen, alles zit onder [de suiker]." In dit verband is 'alles zit onder' dus juist. Het kan ook zijn dat jouw antwoord goed is, maar dan zie ik het graag bevestigd met een bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit antwoord klopt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal, maar ik vind het niet klinken, alles zit onder.
er moet dan echt achter waar het onder zit. Ik zou graag een bron zien, kon zelf niets vinden dus ging af op gevoel.
'Alles zit onder' is het en het betekent: alles is geheel bedekt met suiker.
In de antwoordenlijst bij de grammatica van het Nederlands op deze link zie je bij nr. 103 de omschrijving hiervan.
http://www.let.uu.nl/~nltaal/za/ant1.htm

Toegevoegd na 2 minuten:
Nóg een link: onder iets zitten
helemaal door iets bedekt zijn
een hond die onder de vlooien zit
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de suiker niet laten vallen. Het zal de suikerpot of het suikerpak zijn geweest. En als je zoiets hebt laten vallen, dan kan daarna de vloer bedekt zijn met witte korrels. Alles zit er onder. Alles zit onder de suikerkorrels. Het bijwoord 'er' verwijst naar de suikerkorrels.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben ik niet met je eens. Maar het is een nuance.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding