Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

'I was' is de gebruikelijke verleden tijd. Wanneer iets niet kan gebeuren of kan zijn, gebruik je 'I were'.

Voorbeeld:
If I were a boy. (het nummer van Beyonce)
Beyonce zal nooit een jongen zijn, het is een onmogelijke situatie (we laten operaties er even buiten). Daarom gebruik je I were.

Nog een voorbeeld:"
If I were you.
Een veel gebruikte zin, ook in het Nederlands. Je kan echt nooit de ander zijn, ook hier is het een onmogelijke situatie. Je bent jezelf en zal niet de ander worden. Hier gebruik je dus ook I were.

I was is de standaard vorm, als je gewoon iets wil vertellen uit de verleden tijd.

Samenvatting: I were gebruik je niet voor de verleden tijd maar voor een onmogelijke situatie, I was is gewoon het aangeven van de verleden tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

I were is meer spreektaal, verbastering.
Soms foutief meervoud(Meervoud zoals als ik vraag aan iemand wat zijn baan is, het antwoord komt wij werken aan....)
I was is de juiste verleden-tijdsvorm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
I was = ik was
I were = als ik zou zijn, bijv. if I were a carpenter and you were a lady (uit het liedje) = als ik een timmerman zou zijn en jij zou een...........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
''Was'' en ''were'' zijn beide vormen van het werkwoord ''to be'' in de verleden tijd. ''Was'' gebruik je voor I en he/she/it. ''Were'' gebruik je voor you, we, you en they. Het is dus ''I was'', maar ''we were''. Je kunt ''I were'' ook gebruiken, maar alleen bij een voorwaarde, dus bijvoorbeeld: ''If I were you, I'd be happier'' (''Als ik jou was, zou ik gelukkiger zijn.'')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen verschil: "I were" is geen Engels. Het is "I was". Wel kun je zeggen "you were" of "they were" b.v.

Toegevoegd na 10 minuten:
Correctie op mijn antwoord: "I were" bestaat wel! het is een z.g. subjunctive (subjunctief). Voorbeelden; zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing