Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekend het precies als iemand goedkoop is?

Er wordt wel eens gezegd dat iemand cheap of goedkoop is. Wat bedoelen ze daar precies mee, en wanneer ben je dan zo cheap/goedkoop?

Toegevoegd na 23 uur:
Snel met iemand naar bed gaan is goedkoop, Patty Brard en Gordon zijn goedkoop.

Maar wat betekend het nu bijvoorbeeld op kantoor als een collega zegt over een andere collega:" Goh wat is die man toch goedkoop." Als hij bijvoorbeeld net een kopje koffie van hem gekregen heeft. En dan heeft het denk ik meer met gedrag of zo te maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als iemand "goedkoop" is, dan laat iemand zich makkelijk voor alles lenen.

Dit kan op seksueel gebied zo zijn, dus makkelijk met iedereen het bed in duiken. Het kan ook betekenen dat men makkelijk meewerkt aan dingen waar andere mensen hun twijfels bij zouden zetten. ( bijvoorbeeld een ondeugdelijk product in een advertentie aanprijzen, waarvan jij weet dat het rotzooi is)

Goedkoop zijn betekent dus dat je je makkelijk laat overhalen om oneerbare dingen te doen, zonder morele scrupules. Dingen waar andere mensen morele bezwaren tegen hebben en het daarom niet doen.

Een goedvoorbeeld vind ik een voormalige nieuwslezer die reclame maakt voor woekerleningen op tv. Die denkt: kan mij dat wat schelen, als het maar betaald"

Jij noemt Patty Brard. Die heeft wel dingen op tv van zichzelf laten zien ( voor kijkcijfers) waarvan de meeste mensen denken: Dat zou ik noooooit voor een camera doen!!!"

(als je je nog afvraagt waar ik het over heb: http://entertainment.nl.msn.com/home/patty-brard-heeft-geen-spijt-van-tv-klysma)

Toegevoegd na 1 minuut:
Stinkend rijke mensen kunnen dus ook goedkoop zijn! Dan laat je een seksvideo van je zelf "uitlekken" omdat je vindt dat je anders niet genoeg aandacht krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dit betekend dat een meisje makkelijk mee gaat met een jongen het bed in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goedkoop iemand is een beetje een ordinair, oppervlakkig persoon. Zoiets uit zich in kleding, make-up, houding, gedrag en/of taalgebruik.

Extreem voorbeeld: een kauwgom kauwend, ongeïnteresseerd grietje van 15 dat keihard in haar mobiele telefoon zit te roepen, 'foute' schoenen draagt, te veel make-up op heeft en ook nog eens plat Amsterdams (of Haags of Utrechts of wat voor dialect dan ook) praat.

Zo iemand van wie je op het eerst gezicht denkt: die heeft niet veel te melden, daar zit weinig inhoud in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cheap of goedkoop wordt bedoeld als iemand zich heel makkelijk iets doet.

Bijvoorbeeld iemand vertelt je een geheim en dan beloof je het niet te vertellen.
Dan komt er iemand met 5 euro en daarvoor vertel je het wel.
Als diegene erachter komt noemt diegene jouw goedkoop, omdat jij een belofte breek voor 5 euro.
Wat te weinig is ( goedkoop ).

Als je bijvoorbeeld een geheim zou doorvertellen omdat je bedreigd wordt dan ben je niet 'cheap'.

Hopelijk begrijp je wat ik bedoel.

Dus je bent goedkoop/cheap als je beslissing door invloed van anderen makkelijk te veranderen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat betekent dat iemand er uitziet als een goedkope (lees : in de regel zo goed als gratis) 'hoer' / del, ofwel dame waarmee je voor erg weinig tegenprestatie het bed mag delen.
Overigens hoeft dit beslist niet te betekenen dat de kleding ZELF goedkoop is ; het is met name de STIJL die de goedkope uitstraling geeft, zelfs als daarin veel dure materialen als leer, bont, tijgervel, goud, glitter en dergelijke is verwerkt, en het dus uitgesproken prijzig kan zijn.

Denk maar een beetje aan 'Zandvoorste Chic' ; Nouveau Riche, die WEL (veel) geld heeft maar totaal niet heeft geleerd hoe je je met een beetje stijl (echt chic /'oud geld') kunt kleden. Woonwagensmaak met een dikke portemonnee.

Dolly Parton -overigens beslist geen geheel klasseloze dame - sprak ooit de beroemde woorden : "Het kost me een fortuin om er als een goedkope del uit te zien ".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goedkoop zijn, heeft te maken met hoe jij je gedraagt en hoe je er uit ziet,een onverzorgt gezicht, en dan ook nog eens niet zo netjes in het spreken,dat is goedkoop.
En b.v kapotte kleren versleten schoenen en dan ook nog eens veel tattoos,dat gaat ook in richting goedkoop.
13 jaar geleden
dat iemand goedkoop is betekend dat hij of zij niet duur is

i p v 30 euro per uur wordt er 15 euro gevraagd zodoende is die persoon goedkoop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slechte smaak qua kleding en verzorging, iemand die alleen slecht voedsel wil hebben altijd maar snackbar, enzo en geen groentes wil eten, iemand die met jan en alleman het bed induikt, iemand die kleding die is achter gebleven op straat; meenemen, niet omdat die arm is, maar om geld te besparen. Geen eigen mening hebben, maar wel andere mening naleven. Asociale mensen, die stelen en bedriegen, vrouwen die veel te uitdagend kleden om seks te krijgen en daarvoor niet schamen, vreemd gaan.
Nee dit is niet alleen maar mijn mening, ook van veel mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poeh, gevaarlijk topic om te beantwoorden. Worden hier flink wat goedkope minnetjes gedistribueerd ;)

Jouw toevoeging specificeert ook wel meer wat ik er zelf over dacht.
In die context lijkt het me duidelijk dat diegene meer uit beleefdheid vroeg of anderen ook koffie wilden, of wilde het alleen aan 'een speciaal iemand' aanbieden, maar bood het (uit beleefdheid o.i.d.) aan iedereen aan, en vervolgens zegt iemand (waar hij wellicht al op neerkijkt): "ja graag". Dan zie ik die collega zo met tegenzin koffie voor hem halen en daarna de zin uitspreken: "Goh wat is die man toch goedkoop."

Toegevoegd na 3 minuten:
Het gebeurt gewoon vaker dat mensen iets aanbieden uit beleefdheid. Om dit ook aan te nemen is een tweede. Je loopt, afhankelijk van je relatie met diegene, de kans om als goedkoop (of schooier) beschouwd te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met goedkoop kan ook bedoeld worden dat iemand simpel is, je zegt over iemand zoiets als je ruzie heb gehad en dan een kop koffie krijgt of dat je iemand makkelijk om kan praten wat te doen, het is echt een gezegde en kan voor meerdere dingen gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goedkoop heeft m.i. helemaal niks te maken met hoe iemand er uitziet. Het heeft ook helemaal niks te maken met wat iemand spendeert om er wel of niet mooi uit te zien. Het heeft naar mijn gevoel alles te maken met hoe iemand is, hoe hij/zij zich gedraagt.
Of dan iets goedkoop of duur is meet je op dezelfde manier als in de economie. Als iets schaars is is het duur, als het algemeen voorkomt, is het goedkoop.
Mensen die zich in de ogen van de spreker gedragen op een manier, die je veel ziet en in zijn/haar ogen algemeen beoordeeld wordt als minder aanvaardbaar, als grof, zal hij/zij goedkoop noemen, omdat dat een gedrag is dat je veel ziet. Dit in tegenstelling tot verfijnd gedrag, gedrag dat rekening houdt met mensen.
Deze beschrijving maakt, dat "goedkoop" op zich al weer een discutabel begrip wordt. Immers wat ik goedkoop vind, zal iemand anders volkomen aanvaardbaar vinden en humor van de bovenste plank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand is goedkoop als hij/zij:

- een medemens ver- en/of vooroordeelt op bijvoorbeeld uiterlijk, maar ook op huidskleur, religie, leefsituatie etc.
- respectloos is naar een ander
- roddelt
- niet verder kijk dan de eigen neus lang is

Maar dat is mijn idee.
Net als dat "snel met iemand naar bed gaan is goedkoop" m.i. een vooroordeel is, evenals de namen van de artiesten die je noemt.
Betreffende dat kopje koffie voorbeeld: kennelijk is het niet genoeg dat die collega een kopje koffie geeft, het moet meer zijn. Dat is wat ik daaruit opmaak.... ook zeer subjectief dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing