Waarom heten de letters in het nederlandse/latijnse alfabet zoals ze heten?
Met de namen van de nederlandse letters bedoel ik aa bee cee dee ee ef gee haa ie jee kaa el em en oo pee kuu er es tee uu vee wee iks (griekse) ij zet.
Waarom heet de bee bijvoorbeeld niet baa of buu?
In andere talen zoals bijvoorbeeld het Engels hebben de letters andere namen.
Mogelijke redenen die ik kan bedenken zijn:
- Er zijn klanken gebruikt die veel op de letter volgen. (bijvoorbeeld een ee of ee-achtige letters volgt misschien vaak op de letter bee.)
- Alles met een ee, behalve wanneer iemand van de bedenkers een andere letter beter vond klinken.
- Geen reden.
Toegevoegd na 1 week:
==ik heb het antwoord gevonden:==
Het verschilt per letter. Sinds de romeinse tijd hebben letters in het romeinse alfabet al geen meerklankige letternamen meer.
Het alfabet is ooit ontstaan uit Egyptische hiërogliefen. Semieten gingen bepaalde hiërogliefen gebruiken om de eerste letter van het Semitische woord voor dat hiëroglief te vertegenwoordigen. De letters kregen de namen van die Semitische woorden. In het afstammende Foenischisch hadden de woorden nog betekenis. In het daarvan weer afstammend Grieks niet meer, maar hadden de letters dus nog steeds (nu betekenisloze) namen. De Italiaanse stam van de Etrusken leerden het alfabet van de Grieken. De Latijnen leerden het van de Etrusken. Zij stopten echter met de namen voor de letters. Mogelijk stammen de letternamen van toen (en dus nu) gedeeltelijk af van de Griekse namen. Later kwamen er door de eeuwen letters van het Latijnse alfabet weg en bij.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.