Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe schrijf je de verkleinde vorm van update?

Als ik de regels volg kom ik uit op updateje maar dat staat natuurlijk niet. Updatje ziet er m.i. beter uit maar klopt niet. Hoe schrijf ik dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het Groene Boekje (2005) zegt: "Engelse woorden die eindigen op een toonloze /ә/, behouden omwille van de uitspraak ook de eind-e.
cake - cakeje
milkshake - milkshakeje

Dus: updateje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je zou kunnen zeggen kleine update, zo voorkom je kreupele woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je woord op een e eindigt dan komt er tje achter dus dan wordt het updatetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is toch echt 'updateje'. Ik vind juist updatje er raar uitzien, spreek het maar eens hardop uit. Als je het raar vindt , kan je er een korte- of kleine update van maken.

Toegevoegd na 14 minuten:
je zou ook update-je kunnen schrijven, het is echter fout.
Google voor de gein eens op het woord 'updateje' en je ziet vele sites veschijnen waar het gewoon gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel logisch dat het raar staat, want update is een engels woord en in het engels kent men niet het verkleinwoord "tje" achter een zelfstandig naamwoord. Dus wat je eigenlijk doet is een engels woord op z'n nederlands verkleinen... dat staat raar.
Wat de regels ook zijn.

Dus ben ik het met Moolkeesje eens en zou ik voor een kleine update kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals voorgaande antwoorders al gezegd hebben is het dus updateje, maar je zou ook kunnen gaan voor updat'je of update'je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing