Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kun je Nederlandse taal onder de knie te krijgen als je buitenlander ben?

Nederlandse taal

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals wij andere talen leren?
- Ik ben
- Jij bent
- enz.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Inderdaad veel praten met mensen, maar ook goed luisteren hoe zij praten, de zinsopbouw, woordvolgorde en de toon van de woorden. Praat ook thuis Nederlands en niet je eigen taal om te oefenen met je huisgenoten. Leer ook denken in het Nederlands, praat tegen jezelf in het Nederlands enz. Het Nederlands is erg moeilijk om goed aan te leren, het is helemaal niet erg om een accent te hebben, dat hebben de Nederlanders zelf ook. Vraag ook iemand die je goed kent en vertrouwt om je te verbeteren als je een zin niet goed zegt of een woord niet goed gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praten "in het echt" kan inderdaad nuttig zijn.
En daarnaast kun je ook gebruik maken internet. Als je iets schrijft op bijvoorbeeld een forum of chat, heb je meer tijd om na te denken over hoe je iets moet zeggen. En je kunt dingen opzoeken in een woordenboek die anderen geschreven hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind goede advies en beste antwoord
iedereen heeft goeie advies gegeven maar ik heb eindelijk deze gekozen ,
en ik moet zeggen dank wel allemaal

Andere antwoorden (7)

vooral heel erg veel oefenen met mensen die de taal goed beheersen, van de praktijk leer je het meest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luister en kijk naar de Belgische televisiezenders. Ze spreken daar prachtig en juist Nederlands, iets wat op de 'Nederlandse' zenders vaak ontbreekt (Meestal Hollandse tongval).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Maar niet luisteren naar onze nieuwe eerste minister Di Rupo :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mag 'm wel. Geef 'm een kans. Volgens mij woont hij niet zover bij ons vandaan. En ik kan 'm vaak beter begrijpen dan Hollandse televisiepresentatoren of 'acteurs'. Een Hollandse film kan ik vaak beter op de Belgische TV volgen; Dan staat er tenminste ondertiteling bij....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin dat het Nederlands op de ene zender beter zou zijn dan op de andere. Ik dacht dat we het nationalisme nu wel gehad hadden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over Di Rupo: Het Nederland is erg bij de haren getrokken,ja dat wel,maar hoe hij toch maar zijn best doet en dat akcent,dat vind ik prachtig.
Ik hoor het graag dat buitenlander Nederlands praten,vooral om hun mooie akcent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig hoe accent hier gespeld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja J., dat vind ik ook. En laat die anderen maar lachen, Di Rupo doet het wel! En W., ik hoop dat jij dus niet met zo'n belachelijke klomp op je hoofd rondloopt als jullie koningin jarig is en dat je niet met zo'n oranje das voor de tv zit als Nederland moet spelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doe ik inderdaad allemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar, beste Widar, ben jij dan niet van mening dat men op de ene zender zuiverder, correcter Nederlands spreekt dan op de andere zender? Klopt dat volgens jou niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer is iets 'prachtig' Nederlands? En wat is 'zuiverder' Nederlands? En waarom is dat juist op de Belgische tv-zenders? Zou je liever 'prachtig' en 'zuiverder' Nederlands willen spreken of juist net zoals je omgeving?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die mening deel ik niet. In mijn ogen is er geen 'zuiver' of 'correct' Nederlands. Nederlands is nl. een samenvoegsel van verschillende dialecten, waaronder Vlaamse, Brabantse, Hollandse, Friese en Saksische dialecten. De taal van de een is niet beter dan die van de ander. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en dat is allemaal prima. Schoonheid ligt naar mijn mening juist in de diversiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, Widar, mee eens. Maar kun jij dan verklaren waarom er op de Nederlandse 'nationale' radio en tv dan met een Hollandse tongval wordt gesproken en dat accent als 'geaccepteerd' wordt gezien? Waarom geen nieuwslezer met een Brabantse, Drentse, Limburgse of Vlaamse tongval?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een nationale zender neem je over 't algemeen mensen met de meest gebruikte tongval en dat is nou eenmaal Hollands. Maar die zenders zijn niet van mij, dus wat dat ermee te maken heeft...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lijkt jezelf tegen te spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dat slechts jouw interpretatie is. Wellicht een vorm van wensdenken...
Op les gaan, of een thuis/ zelfstudie doen. Voor zelfstudie kun je de Delftse Methode aanschaffen. Hierbij leer je eerst spreken en daarna de grammatica die erbij hoort
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Ga naar school.
Nederlandstalige scholen bestaan er al jaren.
Niet enkel voor kinderen maar ondertussen ook voor volwassenen en deze volwassenen zijn niet enkel buitenlanders,dus ook niet enkel voor Nederlanders.
Als je vrienden en familie hebt die jouw taal en de eigen taal nederlands spreken en tegen jouw altijd maar jouw taal spreken omdat jij het anders niet verstaat? Daar heb je niet echt véél aan want zo leer jij geen Nederlands,zeg tegen hen dat ze tegen jouw enkel Nederlands mogen spreken omdat jij Nederlands wil leren,en weet je wat,het dwingt respect af.
Waarom dwingt dat respect af,omdat jij toond dat jij je best wil doen de streektaal te willen leren,net zoals bij mij als ik in franstalig gebied Frans moet spreken terwijl ik geen Frans ken,en dan beweerd men dat Franstaligen wijgeren Nederlands te spreken zelfs al zouden ze Nederlands kennen.
Maar hoe meer ik daar mijn best doe met het frans hoe méér de franstaligen hun best doen tegenover mij,met Nederlands en we komen elkaar tegemoet emdat ze respekt voor me krijgen want,ik doe mijn best,dus doen zij dat ook voor mij.
Om daarna jezelf te helpen met de woorden die jij niet begreep? schaf je een vertaal boek en woordenboek of vertaalwoordenboek aan op zakformaat en wees vooral niet verlegen zowel tegenover familie,vrienden en vreemden dat vertaalwoordenboek openlijk veelvuldig te gebruiken,want hoe méér je het openlijk gebruikt hoe meer er mensen zullen zijn die jou samen met jouw boek willen helpen waardoor jij nog meer leerd.
Ik hoop dat het je lukt en ik wens je veel succes,want ik weet zeker dat wij van vreemde kulturen veel kunnen leren.
Zo zouden wij zonder vreemde kulturen geen koffie,thee, tabak,chocolade,allerlij kruiden,en veel meer niet kennen,en kunnen.
En zonder de vele buitenlanders zouden we ook de goede,fijne,en aangename buitenlanders niet kennen,en mijn ervaring is dat deze er ook zijn en ik heb ze graag.

Een hulp in Bron:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, op veel manieren:
Het beste is eigenlijk om gewoon heel veel te praten met Nederlanders. Als je iedere dag een praatje maakt met je buren, of met je werk Nederlands moet praten word je eigenlijk gedwongen Nederlands te praten en zo leer je het het snelst. Vraag ook of andere mensen je willen verbeteren als je foutjes maakt.
Wat ook helpt: nederlandse tv kijken, nederlandse tijdschriften lezen en goed kijken hoe de zinsopbouw is enz. Taalcursussen volgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn huidige vriendin een jaar geleden leren kennen. Ze komt uit Polen en sprak toen nauwelijk nederlands, nu ik sinds een half jaar met haar relatie heb is haar nederlands met gigantische sprongen vooruitgegaan. Dit komt omdat ik erg veel met haar praat en haar op de juiste punten corrigeer.

Dus het beste om de taal te leren is veel omgang met personen die de taal goed spreken. Maar het is dan wel verstandig om die mensen te vragen jou te wijzen op je fouten. Nederlandse mensen zullen fouten die je in de taal maakt voor lief nemen zolang ze het maar begrijpen. Heel fijn natuurlijk maar daar leer je niks van!

- Veel nederlands praten, de beste manier om het te leren.
- Vraag mensen jouw te vertellen als je iets verkeerd zegt.
- Behoud je motivatie!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een zeer waardevolle tip:
Als er al eens een woord of uitdrukking zou zijn dat jij nog helemaal niet kent,vraag gerust aan vrienden en vreemden wat dat woord of uitdrukkil wil zeggen,maaaaaar?
Ja,er is een maar:
Maar gebruik dat pas geleerde woord nooit dadelijk tegen een ander,want wie weet...?
Heel mischien leerden ze jou voor dat woord een héél andere betekenis dan dat wat het woord werkelijk betekend. Het komt voor dat mensen die te taal niet kennen voor de gek worden gehouden hoor.
Want je hebt bijvoorbeeld pijpen en pijpen en pijpen,en ook nog eens andere pijpen.
Als je begrijpt wat ik bedoel?
Neen?
Je hebt pijpen waar je benen in zitten,broekspijpen.
Je hebt pijpen waar andere ook wel buizen tegen zeggen.
Je hebt ook pijpen die oude mannen wel eens roken.
Er zijn ook pijpen die je op de kermis kunt afschieten?
En dan heb je nog het pijpen,dat is het c :bNCs=vbreJHF=nv sd:vS/N+v en HoLaLaaa?
http://www.jaakpijpen.be/
ja,Jaak Pijpen heb je ook nog.
En,hier moet je niet op letten,niet mij de schuld geven als het toch doet,ok?
Hier is het thema verborgen,scrollen help daar niks,je moet de zijkant van het scherm gebruiken.
http://forum.flair.be/viewtopic.php?t=24465
Zo zijn er méér sites,ik toon enkel deze,en met tegenzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, laten we ervan uitgaan dat de mensen waarmee je op dat moment praat volwassen zijn.. En je dus serieus nemen door niet dit soort flauwe grappen te maken. Overigens is in het eerste stuk wel duidelijk wat je bedoeld maar vanaf "....En dan heb je nog het pijpen,dat is het c :...." tot het einde van je reactie begrijp ik er nog maar vrij weinig van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat er na de c kwam waren dingen die ik niet in alle duidelijkheid en met illustraties hier wilde uitleggen,dat liet ik dus over aan de sites,zie links.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom ook deze HoLaLaaa.
Het klinkt misschien wat kinderachtig maar kijk vooral naar educatieve programma's zoals Sesamstraat en Jeugdjournaal. Die programma's zin makkelijk te volgen en tegelijk leerzaam. Het werkt heel goed.
Er zijn ook in de bibliotheek boeken in het "makkelijk lezen plein" Boeken voor volwassenen in makkelijke taal.
Daar hebben ze misschien ook de "Startkrant": een volwassen krant met eenvoudig taalgebruik.
In veel steden of dorpen zijn er ook taal-coach-projecten waar een vrijwilliger wekelijks bij je thuis komt om de taal te oefenen. Informeer bij de gemeente.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding