Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kun je Nederlandse taal onder de knie te krijgen als je buitenlander ben?

Nederlandse taal

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Inderdaad veel praten met mensen, maar ook goed luisteren hoe zij praten, de zinsopbouw, woordvolgorde en de toon van de woorden. Praat ook thuis Nederlands en niet je eigen taal om te oefenen met je huisgenoten. Leer ook denken in het Nederlands, praat tegen jezelf in het Nederlands enz. Het Nederlands is erg moeilijk om goed aan te leren, het is helemaal niet erg om een accent te hebben, dat hebben de Nederlanders zelf ook. Vraag ook iemand die je goed kent en vertrouwt om je te verbeteren als je een zin niet goed zegt of een woord niet goed gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

vooral heel erg veel oefenen met mensen die de taal goed beheersen, van de praktijk leer je het meest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luister en kijk naar de Belgische televisiezenders. Ze spreken daar prachtig en juist Nederlands, iets wat op de 'Nederlandse' zenders vaak ontbreekt (Meestal Hollandse tongval).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op les gaan, of een thuis/ zelfstudie doen. Voor zelfstudie kun je de Delftse Methode aanschaffen. Hierbij leer je eerst spreken en daarna de grammatica die erbij hoort
13 jaar geleden
Ga naar school.
Nederlandstalige scholen bestaan er al jaren.
Niet enkel voor kinderen maar ondertussen ook voor volwassenen en deze volwassenen zijn niet enkel buitenlanders,dus ook niet enkel voor Nederlanders.
Als je vrienden en familie hebt die jouw taal en de eigen taal nederlands spreken en tegen jouw altijd maar jouw taal spreken omdat jij het anders niet verstaat? Daar heb je niet echt véél aan want zo leer jij geen Nederlands,zeg tegen hen dat ze tegen jouw enkel Nederlands mogen spreken omdat jij Nederlands wil leren,en weet je wat,het dwingt respect af.
Waarom dwingt dat respect af,omdat jij toond dat jij je best wil doen de streektaal te willen leren,net zoals bij mij als ik in franstalig gebied Frans moet spreken terwijl ik geen Frans ken,en dan beweerd men dat Franstaligen wijgeren Nederlands te spreken zelfs al zouden ze Nederlands kennen.
Maar hoe meer ik daar mijn best doe met het frans hoe méér de franstaligen hun best doen tegenover mij,met Nederlands en we komen elkaar tegemoet emdat ze respekt voor me krijgen want,ik doe mijn best,dus doen zij dat ook voor mij.
Om daarna jezelf te helpen met de woorden die jij niet begreep? schaf je een vertaal boek en woordenboek of vertaalwoordenboek aan op zakformaat en wees vooral niet verlegen zowel tegenover familie,vrienden en vreemden dat vertaalwoordenboek openlijk veelvuldig te gebruiken,want hoe méér je het openlijk gebruikt hoe meer er mensen zullen zijn die jou samen met jouw boek willen helpen waardoor jij nog meer leerd.
Ik hoop dat het je lukt en ik wens je veel succes,want ik weet zeker dat wij van vreemde kulturen veel kunnen leren.
Zo zouden wij zonder vreemde kulturen geen koffie,thee, tabak,chocolade,allerlij kruiden,en veel meer niet kennen,en kunnen.
En zonder de vele buitenlanders zouden we ook de goede,fijne,en aangename buitenlanders niet kennen,en mijn ervaring is dat deze er ook zijn en ik heb ze graag.

Een hulp in Bron:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, op veel manieren:
Het beste is eigenlijk om gewoon heel veel te praten met Nederlanders. Als je iedere dag een praatje maakt met je buren, of met je werk Nederlands moet praten word je eigenlijk gedwongen Nederlands te praten en zo leer je het het snelst. Vraag ook of andere mensen je willen verbeteren als je foutjes maakt.
Wat ook helpt: nederlandse tv kijken, nederlandse tijdschriften lezen en goed kijken hoe de zinsopbouw is enz. Taalcursussen volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn huidige vriendin een jaar geleden leren kennen. Ze komt uit Polen en sprak toen nauwelijk nederlands, nu ik sinds een half jaar met haar relatie heb is haar nederlands met gigantische sprongen vooruitgegaan. Dit komt omdat ik erg veel met haar praat en haar op de juiste punten corrigeer.

Dus het beste om de taal te leren is veel omgang met personen die de taal goed spreken. Maar het is dan wel verstandig om die mensen te vragen jou te wijzen op je fouten. Nederlandse mensen zullen fouten die je in de taal maakt voor lief nemen zolang ze het maar begrijpen. Heel fijn natuurlijk maar daar leer je niks van!

- Veel nederlands praten, de beste manier om het te leren.
- Vraag mensen jouw te vertellen als je iets verkeerd zegt.
- Behoud je motivatie!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt misschien wat kinderachtig maar kijk vooral naar educatieve programma's zoals Sesamstraat en Jeugdjournaal. Die programma's zin makkelijk te volgen en tegelijk leerzaam. Het werkt heel goed.
Er zijn ook in de bibliotheek boeken in het "makkelijk lezen plein" Boeken voor volwassenen in makkelijke taal.
Daar hebben ze misschien ook de "Startkrant": een volwassen krant met eenvoudig taalgebruik.
In veel steden of dorpen zijn er ook taal-coach-projecten waar een vrijwilliger wekelijks bij je thuis komt om de taal te oefenen. Informeer bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing