Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heten eb en vloed in het Engels 'low tide' en 'high tide'?

In engelstalige getijdentabellen wordt (voor zover ik weet) altijd gesproken over 'low tide' en 'high tide'. Laagtij en hoogtij dus.

Voor zover ik weet, kent het Engels ook de woorden 'ebb' en 'flood'.

Waarom spreken de Engelsen van 'low tide' en 'high tide', en niet van 'ebb' en 'flood'?

Toegevoegd na 3 minuten:

Ik kan me voorstellen dat 'flood' als eerste betekenis 'overstroming' heeft, en dat wil je natuurlijk niet zeggen als je het over de vloed hebt.

Ik kan me ook voorstellen dat er geen reden is, dat het gewoon het gebruik van de taal is zoals zich dat toevalligerwijze heeft ontwikkeld.

Ik kan me ook voorstellen dat de Engelsen het wel degelijk over 'ebb' en 'flood' hebben, maar dat ik slechts het vereenvoudigde taalgebruik onder ogen krijg dat bedoeld is voor toeristen voor wie Engels niet de moedertaal is.

En misschien is er wel een andere reden - vandaar dat ik deze vraag stel.

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Taal
8.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat je de vraAg moet omdraaien; waarom zeggen wij eb en vloed, terwijl we het hebben over getijden..???
Dan is het engelse veel logischer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt in ieder geval niet door dat je toeristeninfo krijgt, want ook in hun onderlinge taalgebruik gebruiken ze vooral de termen high tide en low tide.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zit een wezenlijk verschil tussen de begrippen eb en low tide zowel als vloed en high tide:
Eb is afgaand water, dat is de hele periode tussen hoogwater en laagwater, vloed is opkomend water, dat is de hele periode tussen laagwater en hoogwater.
Vandaar dat je eb niet als low tide en vloed niet als high tide mag vertalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verbaast me dat zoveel mensen het verschil tussen (vloed en hoogtij) en (eb en laagtij) niet weten.
Cryofiel
12 jaar geleden
Maar jij bent dan ook een ZEEleguaan... wij niet...

Andere antwoorden (3)

Low en high tide zijn rechtstreekse vertalingen van het Nederlandse hoogtij en laagtij. Hier zijn eb en vloed (aanvankelijk werkwoordsvormen - ebben/wegebben=afnemen, vloeden=vloeien of overspoelen- ) afkomstig van werkwoorden die niet heel veel in het dagelijks taalgebruik voorkomen. Veel mensen herkennen ze dan ook niet eens meer alszodanig.

In het Engels is de keus voor hoog- en laagtij gebleven. De termen ebb and flood / ebb and flow zijn voornamelijk bij financiele zaken (beurstaal) in zwang geraakt. Ebb tide and flood tide kom je trouwens wel regelmatig tegen, maar niet zozeer in de spreektaal. De werkwoorden to ebb en vooral to flood komen wel meer voor in het dagelijks spraakgebruik dan in het Nederlands.

Zo gaat dat met talen ; ze beginnen vrij gelijk o, maar ontwikkelen zich in een wat andere richting. Niet altijd met een 'goede' of vaste grammaticale regel, maar gewoon doordat taal een levend ' organisme' is dat verschillende kanten op kan groeien afhankelijk van de gebruikers.

Toegevoegd na 1 minuut:
In wetenschappelijke verhandelingen kom je ebb en flood vrijwel net zo vaak zoniet vaker tegen dan high tide and low tide. Ook een invloed vanuit het Amerikaans zou ik niet durven uitsluiten ; wat toch een beetje ' vereenvoudigd engels' is - al zou ik dat niet hardop durven zeggen....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Nederlands zijn eb en vloed niet hetzelfde als hoog tij en laag tij. Eb is de periode dat de zee zich terugtrekt, met als laagtepunt laag tij. En vloed is de periode dat de zee weer terugkomt, met als hoogtepunt hoog tij.
Zonder het in woordenboeken of encyclopedieën op te zoeken, zou ik me kunnen voorstellen dat ebb en flood de vertaling zijn van eb en vloed, en low tide en high tide van laag tij en hoog tij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens de oxford dictionary:

flood
…an overflow of a large amount of water beyond its normal limits, especially over what is normally dry land…

flood
…the biblical flood brought by God upon the earth because of the wickedness of the human race (Gen. 6 ff.)…

ebb (usually the ebb)
the movement of the tide out to sea:
the tide was on the ebb

Oftewel, je vertaling van de woorden is onjuist.
low tide en high tide zijn eb en vloed in het Nederlands.

flood is een overstroming en geen vloed zoals high tide.
ebb is de wegstromende beweging van het zeewater, niet het fenomeen eb zoals wij dat kennen.

Oftewel, de betekenis van de woorden is anders in het engels dan het op het eerste gezicht lijkt. Voor "ebb" is er geen goede nederlandse vertaling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eb (ebb) en vloed (flood) is iets anders als hoogtij (high tide) een laagtij (low tide). Ebb is hier wel degelijk gelijk aan eb. Zie de andere antwoorden.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding