Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen 'cruciaal' en 'essentieel'?

Dit is eigenlijk een langlopende discussie die wij jaren geleden in ons gezin hadden. We hebben inmiddels een aantal antwoorden geformuleerd, maar zijn het nog steeds niet eens. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die het beter kunnen :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Essentieel is fundamenteel, wezenlijk, heel belangrijk,
iets dat onmisbaar is. In de kern is het noodzakelijk.
Cruciaal is bepalend, beslissend .
De essentie is aanwezig maar cruciaal bepaald! All over genomen valt aan een cruciaal punt niet te tornen en aan de essentie van iets valt nog wel wat toe te voegen of weg te laten alvorens het cruciale punt bereikt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Cruciaal is het wanneer er sprake is van een doorbraak in bijv. een impasse. Essentieel wordt voor normale situaties gebruikt.

Het was cruciaal om toen in te grijpen, anders was het helemaal uit de hand gelopen.

Het is essentieel niets te doen, de tijd heelt de wonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Essentieel is wat mij betreft iets wat niet mag ontbreken. Als in: om met plezier naar je werk te gaan, is een goede verstandhouding met je collega's essentieel. Cruciaal gebruik ik zelf meestal in de zin van "toen gebeurde het". Cruciaal komt volgens mij namelijk van crux, oftewel een soort van clou, aanwijzing. Op het cruciale moment heb je dus ineens door hoe iets in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cruciaal is imho de overtreffende trap van essentieel. Essentieel is een zeer belangrijk onderdeel waar evt. wel een alternatief voor is en bij cruciaal bestaat dat alternatief niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik haal er maar weer de synoniemen bij, omdat dat veel verduidelijkt.

cruciaal (bn): beslissend, doorslaggevend, kritiek, vitaal, wezenlijk
cruciaal (bn): fundamenteel

Cruciaal is hoogst belangrijk.
Het antoniem (tegenovergestelde) = ondergeschikt.
--------------------

essentieel (bn): elementair, fundamenteel, grond-, reëel, relevant
cruciaal, in de kern, werkelijk, wezenlijk, nodig, noodzakelijk, onontbeerlijk .
--------------------

Het zijn dus synoniemen.
Allerlei verschillen in betekenis, berusten op een niet te definieren taal-gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van alle essentiële dingen kan er eentje cruciaal zijn, maar het omgekeerde, van alle cruciale dingen kan er een essentieel zijn, dat is niet mogelijk. Dus cruciaal is heftiger dan essentieel. Iets dat cruciaal is bepaalt of iets kan of niet kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt door elkaar gebruikt en betekent simpel gezegd dat iets heel belangrijk is. Verder moet je er niet te veel achter zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing