Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het tegenwoordig een stijlregel om een streepje te gebruiken, ipv een schuine streep bij alternatieven?

Mijn vertaalprogramma vindt het tegenwoordig leuk om mijn taalgebruik te controleren. Nu loopt het steeds te zeuren dat ik in plaats van schuine strepen (/) een streepje (-) moet gebruiken, als het om gelijkwaardige begrippen gaat. Bijvoorbeeld:

"Naast het creëren, kopiëren en vergroten/verkleinen van tekstvakken, kunt u ..."

M'n vertaalprogramma vindt dat daar een streepje moet. Ik doe dat lekker niet, omdat het elders ook overal met schuine streep wordt gedaan. Ook omdat ik het vaak raar vind staan.

Maar is dat nou een regel, of heeft iemand gewoon iets verzonnen wat 'm persoonlijk wel aanstond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er moet inderdaad een schuine streep/slash/Duitse komma/schrap in die plaats. De schuine streep betekent hier 'of'.

De schuine streep staat:

-Tussen hele woorden om een keuzemogelijkheid aan te geven: bijvoorbeeld en/of en ja/nee, evenals in samenstellingen met die woorden, zoals en/of-rekening, ja/nee-vraag en goed/fout-oordeel; de schuine streep betekent hier 'of'
-Tussen woordgroepen om een keuzemogelijkheid aan te geven (er staan dan spaties ronde de schuine streep): groene ruitjes / gele blokjes / rode cirkels

Het gaat hier niet om een samenstelling. Dat is wel zo bij bijvoorbeeld 'appel-kaneelijs', het is hier niet appel- OF kaneelijs. Maar wat ook mogelijk is is 'appel-/kaneelijs'. Hier betekent het wel appel(ijs) of kaneelijs.

Toegevoegd na 2 dagen:
appel/kaneelijs=kaneelijs of (een) appel
appel-kaneelijs=een combinatie van ijs met appel en kaneel
appel-/kaneelijs=appelijs of kaneelijs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een streepje is vaut, het moet de schuine streep zijn. Dus: mooi blijven doen zoals je het altijd deed/hebt gedaan ;)

Toegevoegd na 32 minuten:
O jee... tot mijn verbazing lees ik nu:

"De schuine streep is onjuist in samenstellingen met twee gelijkwaardige delen, zoals koers-winstverhouding, oog-handcoördinatie en woon-werkverkeer."

Huh..? (zie bronvermelding)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing