Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het 'Vraag en antwoord' of 'Vraag en antwoordt'?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik wil als sub-titel 'Vraag en antwoord', dus 'vraag het', en 'krijg antwoord'. Is het nou met t of dt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een vraag en een antwoord zijn het als zelfstandige naamwoorden. Daar komen nooit uitgangsveranderingen in. Alleen als je vragen en antwoorden als werkwoord gebruikt kan in de tegenwoordige tijd een t achter de werkwoordsvorm komen. Jij vraagt, ik geef antwoord. Hij vraagt, zij antwoordt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ook in "antwoord krijgen" is antwoord gewoon een zelfstandig naamwoord. Er komt dus geen t achter.
Krijg je een goed antwoord op je vraag, dan geef je daar toch zeker geen minduim voor...
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is "vraag en antwoord"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is 'vraag en antwoord', je hebt een 'vraag' en daarbij hoort een 'antwoord'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is antwoord, óf als je antwoord als een werkwoord bedoelt, antwoordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt: je kunt een vraag en een antwoord krijgen, maar ook ik vraag en antwoord tegelijkertijd, of hij vraagt en antwoordt tegelijkertijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de zin: 'Dit is een vraag en beantwoordt hem even' is het met t omdat het hier een ww is.
In de zin: De site waarop vragen beantwoordt kunnen worden, heet Vraag en Antwoord. hierin bedoelen ze een antwoord als znw, en niet als ww. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dit niet een deel van een zin is, is het 'Vraag en antwoord'. 'Antwoord' is hier een zelfstandig naamwoord en wordt gewoon zo gespeld (net zoals: woord - voorwoord - nawoord).
Hij geeft antwoord. Hier is antwoord een zelfstandig naamwoord.
Hij antwoordt niet. Hier is antwoord een werkwoord en bij de derde persoon enkelvoud is dat stam + t. Antwoord + t dus.
Ik antwoord op jouw reactie. Hier is antwoord ook een werkwoord, maar nu is het de eerste persoon enkelvoud en dat is normaal gesproken gelijk aan de stam, dus geen t erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing