Waarom hebben sommige kinderen geen regionale tongval ? Waarom hebben mijn kinderen geen Twentse tongval ?
Of, meer specifiek : waarom hebben mijn kinderen geen Twentse tongval ?
Mijn man is afkomstig uit de Beemster, ik heb zo ongeveer overal (boven de rivieren) gewoond. Hij heeft een licht Noord-Hollands, ik geen (herkenbaar) accent (soms wat richting Goois of NoordHollands). Onze kinderen zijn geboren en getogen in Enschede, maar....spreken gewoon ABN zonder enig herkenbare tongval.
Ik heb hier ook veel import-vrienden in dezelfde situatie, maar die kinderen praten WEL met een heel Enschedese tongval (met name de a's en o's.). Niet plat, wel heel hoorbaar waar ze 'van weg' komen. Zoals geboren Enschedeers "horen" te doen eigenlijk...
Zo heb ik een vriendin uit de buurt van Amsterdam, vader uit Duitsland / Utrecht, en die praten zo plat als een dubbeltje, maar hun ouders niet. Althans, niet Twents.
Een ander bevriend stel komt uit Rotterdam en dat is aan hén wel iets te horen, maar aan de kinderen niet. Ook gewoon Twents. Ook een Brabantse vriendin met een Zuidhollandse man heeft drie kinderen en je raadt het al: Twents.
Nu wonen we in Duitsland, en in een jaar tijd zijn ze écht het Nordrhein-Westfaalse dialect ("Twents Duits" bijna) gaan spreken (dezelfde A en O en ingeslikte N als in het Twents) en verstaan zelfs platt, geen Hochdeutsch woord er bij zal ik maar zeggen, dus ze KUNNEN het wel. Maar waarom hebben ze in Nederland in 10 resp 14 jaar geen Twents accent gekregen ?
Mijn zoon dus hier naar de peuterschool/school en kinderopvang maar heeft het nooit overgenomen. Waar het nou aan ligt, weet ik echt niet.....
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.