Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In welk deel van Nederland zegt men "Smakelijk" in plaats van "Eet smakelijk"?

Of is dat niet regiogebonden?

bamibal
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik heb geen bronnen, maar ik kom zelf uit Amsterdam en heb een vriendin uit Brabant. Hier zegt iedereen voor mijn gevoel "Eet smakelijk" en in Brabant hoor ik iedereen alleen "Smakelijk" zeggen. Ik denk dat het onder de rivieren (Limburg en Brabant) "Smakelijk" is en daar boven "Eet smakelijk"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Naar mijn weten is dit niet regiogebonden. Ik gebruik het in ieder geval door elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat vooral ouderen smakelijk zeggen i.p.v. eet smakelijk. Volgens mij is "Eet smakelijk" ook wat beleefder. Ik denk niet dat het regiogebonden is, "smakelijk" zal wel gewoon een verkorting zijn, voor mensen die "Eet smakelijk" teveel moeite vinden om te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen van adel zeggen altijd smakelijk om dat dat beleefder is volgens hun, omdat bij eet smakelijk klint het een beetje als een opdracht namelijk dat je smakelijk moet eten. Dus smakelijk zeggen vaak heele nette mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smakelijk is een verbastering van eet smakelijk, net als morgen van goedemorgen afkomt.
Volgens mij is dit dus niet streekgebonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik ze allebei, en heb in zowel Zuid Holland als Brabant gewoond, en eigenlijk altijd allebei gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik houd het altijd bij Smakelijk eten, weer een andere versie.
Volgens mij is het niet regiogebonden. Heb zelf in het zuiden, westen en noorden van het land gewoond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing