Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het "de gelukkigste mens op aarde" of "het gelukkigste mens op aarde"

Of kan het allebei?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (9)

Het gelukkigste mens op aarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is:
de gelukkigste mens op aarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is toch echt de mens, dus ook de gelukkigste mens, en dus ook de gelukkigste mens op aarde

Overigens zal ik voor persoon gaan ipv mens;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mens wordt soms nogal denigrerend gebruikt voor een vrouw: Het mens is gek, of niet lekker of vul maar wat in.
In dat geval zou je nog kunnen zeggen het mens(die vrouw) is de lelijkste op aarde,
Maar normaal gesporken is de mens toch een persoon in het algemeen gesproken en die is de gelukkigste.
In oost Brabant wordt mens trouwens gebruikt voor "Mijn man" "munne mens is nog niet thuis"

Toegevoegd na 51 seconden:
Maar kortom, na alle uitweiding : de gelukkigste mens op aarde
13 jaar geleden
Het is toch echt DE mens.
Met "het mens" wordt altijd een vrouw bedoeld, zoals bijv. "dat gekke/enige/rare, enz. mens".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met DE mens wordt bedoeld: de mensheid, het hoogst ontwikkelde (in biologische zin) zoogdier, het is de soortaanduiding. De mensheid in het algemeen.

Als je het over een individu hebt is het : HET mens. Meestal wordt het inderdaad gebruikt voor vrouwen, maar ook mannen kunnen er mee aangeduid worden.

Als je spreekt over de/het gelukkigste mens op aarde, dan bedoel je niet "de mensheid", maar een individu.
Daarom is het: Ik ben het gelukkigste mens op aarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verrassende antwoord is: allebei niet.

"de mens" slaat op de mensensoort.

"het mens" wordt bijna niet gebruikt, het wordt wel eens gebruikt als scheldwoord voor met name vrouwen (sorry, ik kan er ook niets aan doen!), bv.
"Mens, hou je mond" o.i.d.

Het is dus toepasselijker om te zeggen:

"De gelukkigste persoon op aarde".

Toegevoegd na 58 seconden:
Als mensen nog een nadere toelichting willen, laat maar horen.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik krijg verrassend weinig reacties op dit antwoord :-)

(Blijkbaar kan je beter een fout antwoord geven, dan krijg je meer reacties ;-)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Het' daar moet een voorwaarde of een stelling van gemaakt worden, anders klopt de zin totaal niet. Dus niks toevoegend aan die zin met 'het' maakt de zin niet kloppend. Maar zo bij wel; Het gelukkigste mens op aarde bezit het meeste. bv.

'De' geldt in deze zin onderscheidend, er zijn meerdere gelukkige, maar iemand is 'de gelukkigste'. Met de vraag; De gelukkigste wat? En het antwoord is dan; De gelukkigste mens. Waar? Op aarde. Klopt ook niet want......>

De truc is zinnenontleding, maar beiden zinnen los gesproken zegt niks, en daarmee wordt de zin ook niet kloppend. Als een titel/topic/onderwerp kloppen ze wel beiden, want een titel/topic/onderwerp moet de vraag naar de inhoud als antwoord presenteren. Er zijn vele nuances te maken met deze zin. Maar gesproken of geschreven moet de zin meerdere woorden bevatten......>

Bv. Ik ben het gelukkigste mens op aarde. {bedoeling is dat de woord 'het' wordt benadrukt}
- Ik ben de gelukkigste mens op aarde {bedoeling laat de zin rusten als geheel} < In dit voorbeeld klopt 'de'.

Kortom; Toegevoegde woorden zoals in het voorbeeld in gesproken of geschreven taal, behalve betittilingen, maakt 'de' kloppend als geheel. Dus het is; De gelukkigste mens op aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gelukkigste mens op aarde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is ook 'De mens'. En niet: 'Het mens.'
Je hebt het over de mens in het algemeen. Dus dan is het 'De mens'.
Bv; De mensen van vroeger hadden nog geen mobiel.
'Het mensen van vroeger hadden nog geen mobiel' kan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing