Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

zijn er mensen die nog dagelijk Latijn spreken?

Mij leraar Latijn zegt dat niemand nog Latijn spreekt, en dat studenten klassieke talen daarom ook niet op spreekvaardigheid getraind worden...
Nu vroeg ik mij af of er nog mensen zijn, die als hobby of met een andere reden nog dagelijks Latijn spreken...
Misschien om de taal toch een beetje in stand te houden??

En waarom hoeven studenten geneeskunde o.i.d. hun proefschrift niet meer in het Latijn te schrijven? Dat moest toch altijd wel??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voor wat betreft je laatste vraag - je stelde er meerdere - : promovendi hoeven hun proefschrift niet meer in het Latijn te schrijven omdat a) bijna niemand dat kan (in foutloos Latijn) en b) het de leesbaarheid niet ten goede zou komen. De nadruk zou te veel op de vorm komen te liggen ipv op de inhoud.
En om op je eerste vraag in te gaan: ik denk niet dat er mensen zijn die foutloos Latijn kunnen spreken. Daarvoor is de taal al te lang dood en niet meegeëvolueerd naar onze tijd. Volgens mij is Latijn veel en veel te moeilijk om zo uit de losse pols te kunnen spreken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Leuke vraag trouwens.

Toegevoegd na 22 uur:
Simpel Latijn zal wel lukken, maar op een hoog niveau geloof ik niet dat er mensen zijn die dat kunnen. Ik praat dan over het niveau van Cicero bijv.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Latijn is een ''Dode'' taal , er is echter nog wel iemand die nog in het dagelijks leven Latijn praat!

Latijn staat officieel te boek als een dode taal. Dwz er zijn geen volkeren, culturen meer die het Latijn als volkstaal hebben.
Latijn wordt nu uitsluitend door de wetenschap gebruikt als basis voor de terminologie die dan wereldwijd door de wetenschappers is te begrijpen. En ook door anderen die zich wat met Latijn hebben beziggehouden.

En uiteraard in de RK kerk wordt het Latijn nog gevoerd.
Lang geleden de taal van Rome

XX
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet de hele dag, maar wel een paar keer per dag. En sommigen zingen in het Latijns. Klinkt erg mooi.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In sommige kerken (vn in het zuiden van Europa) wordt de mis nog steeds in het Latijn opgevoerd. Daarbij wordt ook in het het Latijn gezongen.
Deo volente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn wel de zwaarder gelovige kerken, maar, je hebt zeker een punt. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen mensen geloven, kerken niet.
En zegt het spreekwoord niet: hoe dichter bij Rome (Paus) hoe slechter christen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He MufMuf, waar blijft die + ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn plus staat er al lang hoor.
Het is niet zo dat er nog gesprekken gevoerd worden in het Latijn. Wel worden er teksten uitgesproken in het Latijn en worden er Latijnse teksten/liederen gezongen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Latijn is een dode taal. Ik heb wel een gehoord van een Noorse radiozender die in het Latijn uitzond voor mensen die dat leuk vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn een paar mensen waarvan ik weet dat ze dit doen. Ten eerste de vertaler van de Paus, die spreekt vloeiend Latijn. Dan zijn er ook nog een paar docenten Latijn die het blijkbaar zo geweldig vonden, dat ze nu ook les geven ín het Latijn.
Probeer youtube eens...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, heel simpel Latijn, zoals ik zag en hoorde op You Tube, is wel mogelijk, al denk ik dat veel van wat gezegd wordt, van tevoren uit het hoofd is geleerd. Zodra het verhaal wat ingewikkelder wordt wat verteld moet worden, zal het gaan haperen, denk ik. En ik ben ook heel benieuwd of er mensen in staat zijn echt met elkaar te converseren in het Latijn, en dan bedoel ik niet een simpel gesprekje, maar echt een discussie op niveau bijvoorbeeld. Het lijkt mij vrijwel onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kruidenvrouw: Ikzelf doe dan ook Latijn, en ik denk dat als het netzoals Frans gegeven zou worden, dat men dan zo Latijn ook zou kunnen spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik toch niet, @svdongen, want ga alleen maar na hoe moeilijk het is om de oude Latijnse teksten te vertalen. Zelfs met een woordenboek erbij kom je er soms nog niet uit met die ingewikkelde zinsconstructies waarvan een zin er soms vele heeft en waarbij woorden die bij elkaar horen soms 'eindeloos' ver van elkaar verwijderd staan. Je zult op een dergelijke manier nooit kunnen spreken, zo lijkt het mij.
Simpel Latijn zal zeker kunnen, maar dan houdt het ook op.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding