Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom bestaat het woord 'proactief' en is het geen 'preactief'?

In het Latijn betekent 'pro' 'vóór', als tegenstelling van 'tegen'. 'Pre' = 'voor', als tegenstelling van 'na'. Naar mijn mening zou het woord 'preactief' logischer zijn dan het woord 'proactief'.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik voel verschil in betekenis tussen ‘preactief’ en ‘proactief’, maar het woord ‘preactief’ staat noch in de Van Dale, noch in het Groene Boekje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik vertaal pro-actief als: in het belang van activiteit.
Pre-actief als: voordat je actief wordt.

Lijkt je dat logisch?

Ik vond toch nog een voorbeeld op internet:

Behandelmogelijkheden - van Engelen - Massage Praktijk
www.massagepraktijkvanengelen.nl/vEMP_Massage.htmlVoorafgaand aan inspanning (pre-actief) ... Deze massage heeft een rustig karakter en zal aanzienlijk meer tijd in beslag nemen dan de pre-actieve massage. ...

Toegevoegd na 5 minuten:
Hier is een verklaring voor het afwezig zijn van het woord Pro-actief in de van Dale:
Uit "onze taal"

Bestaat een woord dat niet in woordenboeken staat?
Als een woord niet in de woordenboeken staat, mag je het dan ook niet gebruiken? Zijn academisering, facturatie en nahuwelijk goede Nederlandse woorden?
Ja, ook woorden die niet in de woordenboeken staan, kunnen goede Nederlandse woorden zijn. Academisering, facturatie en nahuwelijk zijn daar voorbeelden van. Als het gaat om woorden die vrij veel gebruikt worden (dat is bijvoorbeeld via internet te controleren), is er geen enkel bezwaar tegen het gebruik ervan. Weinig gebruikte woorden kunnen in een tekst beter even worden toegelicht.

Dat niet alle bestaande woorden in een woordenboek terug te vinden zijn, heeft te maken met een aantal factoren. Een belangrijke factor is ruimtegebrek: in het Nederlands bestaan (waarschijnlijk) enkele miljoenen woorden. Het is onmogelijk die allemaal in een woordenboek op te nemen. Een woordenboek als de grote Van Dale omschrijft ruim 260.000 woorden (de cd-rom heeft er nog wat meer); in het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) staan zo'n 400.000 trefwoorden. Kleinere handwoordenboeken bevatten meestal rond de 60.000 trefwoorden. In elektronische versies van woordenboeken is natuurlijk meer ruimte dan in papieren versies; vaak staan daar dan ook meer trefwoorden in.

Toegevoegd na 8 minuten:
Sorry, ik bedoel afwezigheid van Pre-actief, maar eigenlijk maakt dat niet meer uit na lezing van dit stukje uit "onze taal".
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je bent actief pro een bepaalde zaak, dus niet contra.

Het heeft dus niet met tijd te maken, maar met het feit dat je actie vóór iets werkt.
bamibal
13 jaar geleden
"Proactief" is logischer. U verwoordt het zelf al: "pro" als tegenstelling van "tegen", zoals in "tegenwerken" bijvoorbeeld. "Pro" en "anti" geven een stelling(name) en eventueel een beweging weer; "pr(a)e" en "post" weerspiegelen (en zijn) een tijd(sfactor)...
Als men zich proactief gedraagt, werkt men dus mee en neemt men een positieve houding aan.
Wel of geen opname in 'Van Dale' of 'Groene Boekje' zijn mijns inziens bovendien geen criteria. Als dat namelijk wel zo was, zouden woordenboeken of spellingregels nooit veranderen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing