Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het correct om te zeggen: "Hij is vermoord door een dier?"

Ik zag dat net als antwoord bij een vraag, het lijkt me dat je een ander werkwoord hoort te gebruiken.

Toegevoegd na 1 uur:
De vraag had moeten zijn:

Is het correct om te zeggen: "Hij is door een dier vermoord."?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ha, die zag ik net ook ja. Klopt, dat is niet het juiste woord.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Moord
------------
Moord is de op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade beëindiging van het leven van een ander.
------------

Hij is gedood door een dier lijkt me al beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

hij is gedood door een dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woordvolgorde is niet correct: het voltooid deelwoord komt in het Nederlands altijd aan het eind van de zin.

Overigens merk ik dat ik dit ook steeds vaker omwissel: het is de invloed van het Engels waarbij je alle werkwoorden bij elkaar zet. Even goed op letten dus :-)

Over het werkwoord: technisch gezien kan je redetwisten over de betekenis van vermoorden, ik ben het met je eens dat 'gedood' beter was geweest in deze context, dan heb je geen (Bijbelse) discussie over of dieren met voorbedachte rade doden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zelf zeggen "door een dier is hij om het leven gekomen"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het plegen van een moord moet de moordenaar zich van zijn daad bewust zijn en normaal gesproken kennen wij een dier niet het bewustzijn toe de consequenties van zo'n daad te overzien en dus spreken we bij een dier van doden.
In de Middel Eeuwen werden er weleens dieren door een rechtbank veroordeeld, maar ik zie dat nu niet meer gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want 'moord' impliceert iets van opzet, en is daarmee eigenlijk een menselijke eigenschap.
Los van het feit of de intenties van het dier goed of slecht waren, zal het nooit moord met voorbedachte rade zijn, maar een andere drijfveer gehad hebben (honger, woede, angst), en we spreken dan in de regel van : hij werd gedood door een dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grammaticaal is het correct. Zelf vind ik het niet kloppen, want moorden is met opzet doden, je daden overzien. Een dier doodt wel opzettelijk, maar om te kunnen eten. 'Vermoorden' zou ik het niet noemen, eerder 'doden'.
Het is net zoiets als het verschil tussen moord en doodslag, dat is hetzelfde verhaal. Doodslag kan per ongeluk zijn, moord is dat nooit.
Ik hoop dat dit een gewenst antwoord op je vraag is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dier moord niet vaak.

Een dier dood niet uit hebzucht of jaloezie, een dier dood enkel om te eten (doen wij ook, het slachten van dieren), zijn territorium te beschermen (doen wij ook, wij voeren dan oorlog), of om zichzelf te beschermen (doen wij ook en dan heet het zelfverdediging).

Een dier vermoord alleen zijn rivaal in een eerlijk duel zonder wapens als het gaat om de voortplanting (crime passionel).

En dan nog speken we van:

Hij is door een dier gedood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grammaticaal prima.

Maar zoals al (gedeeltelijk) aangegeven, er kan nooit sprake zijn van moord. Tuurlijk kan een dier iemand met voorbedachte rade iemand de strot doorbijten.
Maar dat voorbedachte rade is helemaal niet relevant, als dat wel zo zou zijn sprak je nog steeds van doodslag, en dat kan ook niet.

Zover ik weet heb ik nog nooit een wolf zien schoffelen omdat hij voor deze doodslag een taakstraf heeft gehad.
Dus moet een ander aspect uitsluiten dat een dier kan moorden, en dat is het volgende:

Namelijk de wederrechtelijkheid.

Volgens de wet is een dier een goed. En goederen kunnen niet wederrechtelijk handelen. Dus een dier ook niet.

Dus als je moorden wilt gebruiken in de context van moorden genoemd in het wetboek van strafrecht, nee dan is het niet correct omdat het gewoonweg niet kan.

Gebruik je het woord dier als vergelijking voor een mens, dan weer wel. Maar dan zou ik gaan voor het woord beest, in de context van een beestachtig persoon.
"Hij is door een beest vermoord".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van sommige tijgers en krokodillen is bekend dat ze specifiek op mensen jaagden. Dan kun je dus van opzet spreken. Alleen zijn mensen niet van hun eigen soort en daarom kun je niet van moord spreken, dat zul je eerder bij een soortgenoot doen.

Chimpansees moorden wel, vooral mannetjes uit naburige groepen worden aangevallen en vermoord. Hierbij is ook duidelijk sprake van moord met voorbedachte rade, want als groep mannetjes trekken ze erop uit om een andere chimpansee op brute wijze te vermoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing