Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het gebruik van ofzo en enzo fatsoenlijk Nederlands?

Of zouden deze woorden beter vermeden worden. Ik gebruik ofzo nog wel eens en de spellingcorrectie herkent dit woord niet.

Toegevoegd na 1 uur:
Vraag geldt zowel voor spelling als voor spreektaal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het zijn beide afkortingen. ofzo van Of ZOiets en enzo enzovoorts.
"De schade is veroorzaakt door een bromfiets (of zo)iets"
"Hij is altijd vervelend en lastig enzo(voorts)"

Voor een forum als dit prima toepasbaar maar in officiele documenten of schrijven niet fatsoenlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat het 2 woorden zijn. Of zo.
En zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het ofzo aan het eind van een zin gebruikt is het frusterend. (Het was een auto ofzo). Gebruik je het anders dan gaat het wel, al ben ik er geen voorstander van enzo. 0-;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het een verarming van de taal, en nee. Het is nog geen ABN. Het komt natuurlijk voort uit het afkorten van:

enzovoorts
Of zoiets dergelijks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij ziet het er meer uit als een gebrek aan het al dan niet fatsoenlijk Nederlands.
Een kennis van mij heeft daar een variant op, ze eindigt vaak haar zin met: en al die dingen.
Ooit heb ik haar gevraagd welke dingen dat dan wel waren , maar dat leverde me alleen een kwade blik op.
Slechts als of en en gescheiden van zo gebruikt worden,of als er achter enzo ook nog eens voort komt, lijkt he mij Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het zelf ook wel eens in een niet-officieel schrijven.
Het is echter beter om dan enz. of etc. te schrijven als er een opsomming volgt in plaats van enzo.
In plaats van ofzo kan je beter of zoiets dergelijks gebruiken in een niet 'chat' schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing