Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is in de volgende zin sprake van een pleonasme danwel tautologie? 'Hij heeft inmiddels al een polo ontvangen.'

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik twijfel of je 'inmiddels al' per definitie een tautologie kunt noemen. Want in de zin 'Hij is inmiddels al drie jaar', geeft 'al' mijns inziens een extra toevoeging. Er had immers ook: 'Hij is inmiddels pas drie jaar' kunnen staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De vraag is dus of "inmiddels al" dubbelop is (dan kunnen we fijn de definitie van pleonasme en tautologie vermijden).
Ik denk het niet, want inmiddels betekent simpelweg "in de tussentijd, sinds de vorige keer dat het onderwerp ter sprake was", terwijl "al" of "reeds" volgens mij meer betekent: in tegenstelling tot wat je misschien verwachtte.

Stel er komt een collectant aan de deur en je zegt
"ik heb inmiddels gedoneerd", dan zou daaruit blijken dat je de collectant eerder hebt gesproken en dat je aan zijn vraag voldaan hebt.

Terwijl: "ik heb al gedoneerd" zou betekenen dat de collectant ten overvloede aan de deur is verschenen, omdat je reeds een donatie hebt gedaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ben het wel een beetje eens met mrTomaat hierboven, omdat een tautologie, volgens de definitie op wikipedia (maar dat is ZEKER niet de enige definitie van een tautologie) het opeenvolgen van twee begrippen die bijna hetzelfde betekenen is.
En inderdaad, inmiddels en al hebben overlappende betekenissen. Dus als je heel streng bent zou je het als een tautologie kunnen beschouwen.
Echter, ik zou zeggen van niet, omdat de betekenis ook weer iets verandert door de toevoeging van "al".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tautologie, het voorbeeld wordt bijna op de wiki gegeven, reeds al.

Toegevoegd na 2 minuten:
Al reeds, bedoelde ik.

Toegevoegd na 5 minuten:
Maar ik denk dat j0ve gelijk heeft en het geen van beide is, als wel dan is het een tautologie, een pleonasme is een ronde cirkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker geen pleonasme (zie wikipedia voor uitleg aldaar)

Maar het is evenmin een tautologie want met beide woorden wordt een ander contrast bedoeld.

"Inmiddels" is een tijdscontrast. Bv. Hij heeft inmiddels al een polo ontvangen, terwijl zij zal moeten wachten tot zaterdag.

"Al" kan op vele andere contasten slaan. Bv. Hij heeft inmiddels al een polo ontvangen, maar nog geen broek.

Enkel wanneer je twee keer het tijdscontrast wilt aanduiden, is er sprake van een tautologie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing