Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

secretaresse is vrouwelijk , hoe noem je een mannelijke secretaresse?

Secretaris is bij een sportclub soms een functie wat is het verschil en waarom word een secretaris zo genoemd als extra op de vraag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (10)

Een secretariaatsmedewerker.

Toegevoegd na 5 minuten:
Secretaris is al een oud beroep wat dus al eerder bestond dan een mannelijke secretaresse. Dus het logische secretaris als manlijke secretaresse ging niet omdat dit een ander beroep is. Vandaar een secretariaatsmedewerker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bureau assistent, Personal assistent
13 jaar geleden
Secretaresse. Echte mannen :-) weten dat secretaresse een functie is en niet de persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Bestuur of Raad van Commissarissen heeft, naast leden, ook een voorzitter, een penningmeester én een secretaris (m of v). Bij een sportclub is daar ook sprake van.

Dat is iets anders dan een secretaresse: dat is iemand (m of v) die als werknemer verantwoordelijk is voor de uitvoering van secretariaatswerkzaamheden voor een functionaris of een organisatie.

Bij een directiesecretaris (m of v) ligt het net iets anders. Die is verantwoordelijk voor secretariële werkzaamheden voor bestuur of directie, maar maakt daar meestal geen deel van uit.

Voor de uitvoering van diverse taken, kan een directiesecretaris vaak weer terugvallen op een directiesecretaresse (m of v).

Als bij een bedrijf een mannelijke secretaresse werkt, noem je hem dus gewoon "secretaresse".

Toegevoegd na 7 minuten:
Van een secretariaatsmedewerker kan alleen sprake zijn als er sprake is van een secretariaat; een afdeling dus die uit meerdere mensen bestaat en verantwoordelijk is voor de secretariële werkzaamheden:
http://www.betekenis-definitie.nl/secretariaat
Pieter2011
13 jaar geleden
Secretaresse is zowel man als vrouw. Heb zelf namelijk deze functie vroeger wel eens bekleed. Secretaris is een andere functie. Ik zelf noemde me overigens liever secretariaatsmedewerker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles hierboven nog eens samenvattend en corrigerend:

Het woord "secretaresse" eindigt op -esse, en betreft dus een vrouw.
Dat wil niet zeggen dat een man niet ook precies dezelfde functie kan bekleden. Echter, deze man zal een andere functietitel hebben, die wél zowel een mannelijke als vrouwelijke vorm heeft.

Wat ik in mijn eigen werk veel tegen kom (ik meet salarissen voor verschillende beroepen in Nederland), is de naam "secretarieel medewerker".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons bedrijf had ooit een (een tijdelijke helaas) mannelijke directiesecretaresse. Een van de besten die we ooit hadden. Hij stond erop dat zijn functie werd omschreven als directiesecretaresse
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betreft jouw extra vraag.
Ik neem aan dat je vraagt "waarom wordt een secretaris een secretaris genoemd?"
secretaris= persoon die de verslaglegging doet van een organisatie, maker van notulen, bestuurslid belast met correspondentie enz.
Kortom: hij weet veel, maar moet daar wel zorgvuldig mee omspringen. Vandaar dat ze daar indertijd het Latijnse woord voor 'geheimhouder' voor hebben gekozen.

Toegevoegd na 1 uur:
correctie
'geheimhouder' moet 'geheimschrijver' zijn.
(lees ik nu in etymologiebank.nl)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeer krom dat de functie van secretaris een andere is dan die van secretaresse, dat is nog nooit goed opgelost.
helaas komt het wel vaker voor dat aan de mannelijke vorm van een beroep een ander gewicht en functie worden toegekend dan aan de vrouwelijke vorm.
We kunnen dus maar beter afscheid nemen van de secretaressedag en er een personal assistent- dag van maken, want DAT zijn secretaresses meestal.
De mannelijke secretaresse zou je dus p.a. kunnen noemen.
Zo kan een mannelijke vroedvrouw in een keer wel met verloskundige worden aangesproken en een mannelijke verpleegkundige met broeder (als tegenhanger van zuster) wat nog stamt uit de tijd dat dit werk veel door kloosterzusters (en diaconessen) gedaan werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hetzelfde, ben ik bang.

Secretaris wordt nooit gebruikt in de administratie, zeg maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing