Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als mensen vragen waarom draait de aarde rond de zon is dat dan geen taalfout,moet het niet zijn waardoor draait de aarde rond de zon?

ik leer nog maar 2jaar nederlands en heb geleerd dat waarom meer bij een keuze gebruikt wordt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Als er "waarom" gevraagd wordt, wordt er gevraagd naar de reden. Als er "waardoor" gevraagd wordt, wordt er gevraagd naar datgene wat het in beweging zet denk ik. Dus eigenlijk zijn het twee verschillende hele interessante vragen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt, knap dat je dat opvalt.
Sommige woorden of uitdrukkingen zijn zo normaal geworden, dat we weten (of denken te weten)wat er bedoeld wordt.
waarom draait de aarde = om welke reden draait de aarde
Waardoor draait de aarde= welk mechaniek/welke reactie zorgt dat de aarde draait.
13 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk.

Heel vaak - en in dit geval zeker - is een "waarom-vraag" gewoon niet te beantwoorden.

De aarde draait om de zon, omdat dat zo ooit ontstaan is bij het ontstaan van aarde en planeten.
Daar is geen reden voor. Het is gewoon zo.

WaarDOOR het zo is, dat is een ander verhaal.
Dat beantwoord de vraag: HOE komt het
dat die aarde om de zon draait?
Dat is dus een technisch verhaal en heeft te
maken met het evenwicht tussen de aantrekkingskracht van de zon en de beweging van de aarde om de zon.

Maar dat beantwoordt niet de vraag waarOM dat zo is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hebt geleerd dat waarom bij een keuze gebruikt wordt.

Dat klopt.

En in dit geval is er geen sprake van een keuze,
dus is het waarom niet relevant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theoretisch gezien is het inderdaad een taalfout. (Tenminste; als de vraagsteller wil weten hoe dit natuurkundig in elkaar zit.)

Bij een vraag met "waarom" vraag je naar een reden/bedoeling. Bij "waardoor" naar een (technische) oorzaak.

Maar in de praktijk wordt dit regeltje vaak niet toegepast. "Waarom" wordt veel vaker gebruikt dan "waardoor".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou daar toch twee verschillende antwoorden op geven.

Waarom: omdat het planetenstelsel uit een grote wolk is ontstaan waarbij de planeten het grootste impulsmoment opvingen, en de zon de grootste massa.
Waardoor: de Aarde draait door de middelpuntvliedende kracht om de zon.

Verder vind ik het heel netjes dat je de taal zo zorgvuldig benadert. Daar kunnen heel wat Nederlanders een lesje van leren! Compliment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij waardoor vraag je meer naar de oorzaak en bij waarom vraag je naar de reden... dus het ligt eraan wat ze eigenlijk willen vragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing