Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer doet iets zeer en wanneer doet iets pijn?

Wat is het verschil tussen zeer en pijn.

Doet je hand zeer als je hem verbrand of pijn?
Doet hart zeer (hartzeer) pijn als iemand je verlaat of pijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

zeer (zn) : droefenis, kwaad, leed, lijden, pijn, smart, verdriet

Het zijn gewoon synoniemen.
Vroeger zeiden wij altijd, bijvoorbeeld als we gevallen waren: mijn knie doet zeer.
Dus voor mij is dat een beetje kinderlijk.
Maar dat is een gevoel.
Zo is het vaak bij taal: ........een gevoelskwestie.

Jouw vraag is: Wanneer doet iets zeer en wanneer doet iets pijn?

Dat doet zeer = hetzelfde als: dat doet pijn.
Mijn hand doet pijn is ik hem verbrand.
Een ander kan met hetzelfde gevoel zeggen: dat doet zeer.

hartzeer =
hartenleed, hartenpijn, ellende, kommer, zielsverdriet.
Dus ook pijn, maar dan vooral gevoelspijn, zielepijn.
En dat doet zeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Voor mij is iets zeer te noemen wanneer het tijdelijk is en uit te houden. Je weet dat het binnen afzienbare tijd stopt dus je hebt er niet al te veel last van.
Maar bij pijn is het moeilijk te verdragen. Je weet niet hoe lang het duurt, je zult graag een medicijn slikken om er minder ongemak van te ondervinden.
Amadea
13 jaar geleden
Volgens mij zijn het synoniemen van elkaar, dus in zekere zin niet verschillend. Hoewel in het taalgebruik denk ik inderdaad zeer, dragelijk is, en pijn, (on)dragelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien hoort zeer meer bij hartzeer, gevoelsmatig vanbinnen dus, en pijn meer bij lichamelijke pijn aan de buitenkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat pijn of zeer afhankelijk is van in welk deel van het land je woont. Dit zijn weer van die lastige woorden waarvan je niet meer wet wat je normaal gesproken zegt, als je er over na gaat denken.
"Au, dat doet zeer', als ik mn arm stoot
Ik heb mn arm gestotenen en hij doet nog steeds pijn
13 jaar geleden
Pijn en zeer betekend exact hetzelfde. Het 1 is niet erger of minder erg dan het ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer is een soort afzwakking van pijn. Min of meer wel hetzelfde. Maar je zegt niet "ik word niet goed van de zeer".
Het verschil blijft subtiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt zeggen: die pijn doet me zeer. Maar niet: die zeer doet me pijn. Pijn duidt op het signaal dat wordt afgegeven. Zeer duidt op het signaal dat wordt ontvangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De betekenis is hetzelfde, maar de zinsbouw is totaal anders. Je hebt pijn of iets doet zeer. Ik kan me voorstellen dat dit in de spreektaal door elkaar wordt gehaald, maar het verschil is toch duidelijk. Een persoon kan alleen maar pijn hebben en een lichaamsdeel kan alleen maar zeer doen. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing