Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat in andere Germaanse talen ook de fout dat een bezittelijk voornaamwoord als 'hun' als onderwerp wordt gebruikt?

In het Nederlands heb je bijvoorbeeld de zin: "Hun hebben gewonnen." in plaats van het correcte "Zij hebben gewonnen."
Ik vraag me af of dit in het Engels ook voorkomt. Zijn er in Engeland ook mensen die bijvoorbeeld in plaats van het correcte "They have won.", "Their have won." zeggen? Aangezien 'Their' te vergelijken is met het Nederlandse 'hun'. Als het niet in het Engels voorkomt vroeg ik me af of het dan in het Frans of het Fries of zo voorkomt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja klopt, ik vergiste me even
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat soort fouten worden in alle talen gemaakt. het is niet iets taal specifieks maar mens specifieks. Correct taalgebruik is voor heel veel mensen jammer genoeg veel te veel gevraagd.
Amadea
13 jaar geleden
Deze vraag is toch gisteren ook al door jou gesteld? En ik zie dat je een uur later 'm voor de derde keer hebt geplaatst. Waarom dan?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In het engels wel een verwisseling van onderwerp met lijdend/meewerkend voorwerp, zoals bv in het zuiden van de VS en creoolse varianten van het engels:
" Them crazy people didn't give a shit." ipv "Those crazy people didn't give a shit."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoewel ik geen voorbeeld kan geven van foutief gebruikte bezittelijk voornaamwoorden in andere Germaanse talen, acht ik de kans zeer groot. Native speakers van andere talen zijn net zo min heilig als wij dat zijn in het gebruik van onze eigen taal. Iedereen maakt fouten, maar op een gegeven moment is het natuurlijk nog maar de vraag of een 'fout' echt nog fout is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Germaanse en Romaanse talen die ik ken, komt het niet voor. Maar natuurlijk wel weer andere fouten die wij in het Nederlands niet maken :-)

Ik denk dat "hun" in het Nederlands wordt gebruikt omdat "zij" ook vrouwelijk enkelvoud kan zijn. Daarom vinden veel taalgebruikers "hun" waarschijnlijk duidelijker en ook wat stoerder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding