Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is juist: hebt u nu een vast dienstverband of heeft u nu een vast dienstverband?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Beide werkwoordsvormen zijn mogelijk. U hebt en u bent zijn echter gebruikelijker dan u heeft en (vooral) u is, die soms een uitgesproken formeel karakter hebben. U kan, u wil en u zal zijn daarentegen juist soms informeler dan respectievelijk u kunt, u wilt en u zult.
Toelichting

Het persoonlijk voornaamwoord u is van oorsprong een vorm voor de derde persoon enkelvoud (afgeleid van uwe edelheid) en wordt daarom soms gecombineerd met werkwoorden in de derde persoon enkelvoud, zoals bij u heeft, u is, u kan, u wil, u zal.

Tegenwoordig geldt u echter als een vorm van de tweede persoon (enkelvoud en meervoud), waarmee – in tegenstelling tot de persoonlijke voornaamwoorden jij, je en jullie – beleefdheid of afstand uitgedrukt wordt. U wordt dan verbonden met een werkwoord in de tweede persoon, dus: u hebt (hebt u; dat u…hebt), u bent, u kunt, u wilt, u zult.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

U Heeft (Jij hebt)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
is prima alle twee de mogelijkheden, maar "heeft" is een tikje meer formeler en een tikje netterder...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@XiniX, sorry voor - 1 ik drukte op de verkeerde button.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank je voor de melding, maar ik kan wel tegen een stootje.. ;-))
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het overigens niet met je antwoord eens nu ik het lees. "U" wordt op de zelfde manier vervoegd als "hij" en dus moet het zijn "U heeft"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee dat is nu nog te modern... Jij is je tijd te ver vooruit...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lol
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is nog netterderder dus...
Volgens mij is het tegenwoordig u hebt.
u heeft is ouderwets.

Toegevoegd na 1 minuut:
maar u heeft is niet fout.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heeft u even voor mij
maak wat tijd voor me vrij
Ieder uur van de dag denk ik steeds aan uw lach
alleen u maakt me blij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is toch echt U .heeft,daar is ik zeker van! Het wordt inderdaad allebei gebruikt,het is iets dat/wat in ons taalgebruik is geslopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
U heeft, jij hebt.

Het is officieel fout om te zeggen: U hebt het gedaan.

De meeste mensen zeggen tegenwoordig echter ' U hebt', dus over een tijdje zal deze taalfout wel worden goedgekeurd.

Het juiste antwoord: Heeft u nu een vast dienstverband?

(Heb je het begrepen, of heeft u nog twijfels?)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als schrijver zeg ik dat het beiden correct is. 'U hebt' en 'u heeft' is allebei even goed en het een is niet minder of niet meer beleefd dan het ander. 't Is ook niet omdat 'u', net als 'hij', de derde persoon enkelvoud is dat je het ook per se op dezelfde manier hoeft te vervoegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding