Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn "wederkerend" en "wederzijds" hetzelfde?

In de volgende situatie:
"Jij haat jouw broer volgens mij echt heel erg, hè?"
"Jah, maar volgens mij is het wederkerend".

o:? Ik zei dat perongeluk vandaag in plaats van "wederzijds" en het voelde raar..., maar het zijn toch gewoon synoniemen van elkaar, en dus is het correct om dat te zeggen, niet waar?

Toegevoegd na 38 seconden:
per ongeluk*

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je haalt waarschijnlijk enkele termen door elkaar. Wederkerend is een woord wat alleen in de taalkunde wordt gebruikt: een wederkerend voornaamwoord is "zich". Hij vergiste zich.
Wederzijds betekent: van beide zijden. Een synoniem is: wederkerig. Wanneer je verliefd op iemand bent dan hoop je meestal dat het wederzijds is. Wederkerig kan ook gebruikt worden als het om meer dan twee personen gaat. De fans van Feijenoord hebben een hekel aan de fans van Ajax, en dat is wederkerig.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wederkerend is terugkerend, wederzijds is van beide kanten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zei het dus per ongeluk goed.
Wederkerend is in dit verband fout gebruikt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens is "wederkerig" wel een synoniem van wederzijds.

Toegevoegd na 8 minuten:
goed = fout, ik las je vraag verkeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik iemand uitscheld, of gemeen tegen hem doe , en hij doet dan hetzelfde tegen mij dan is het wederkerend, mijn gedrag keert eigenlijk weer terug naar mij.

Wederzijds: Met wederzijds goedvinden is de schutting tussen de 2 buurhuizen afgebroken. Allebei de buren zijn het er mee eens dat de schutting afgebroken moet worden.
Vroeger kon je wederzijds ook op trouwkaarten lezen: Namens onze wederzijdse ouders geven wij u kennis van ons voorgenomen huwelijk. Dus namens de ouders van bruid en bruidegom.
Beetje duidelijk?
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing