Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er behalve het Esperanto ook andere kunstmatige talen?

Ik ken alleen maar het Esperanto van Zamenhof, zijn er andere talen die door mensen zijn gemaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja, heel veel. Bijvoorbeeld het Quenya en Sindarijns, de elfentalen van Tolkien, worden als kunsttaal gezien. Maar het Esperanto is de enige kunsttaal waarvan bekend is dat er tegenwoordig moedertaalsprekers zijn (zij het heeeeel weinig)

Toegevoegd na 10 minuten:
O ja, een andere zeer bekende (en 1 die niet verzonnen is voor de fictie zoals Star Trek en elfentalen, maar echt voor het normaal gebruik) is het Volapük, dat was de 'voorloper' van het Esperanto. Wordt nu bijna door niemand meer gesproken, maar had het zelfde doel als het Esperanto: een internationale taal worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alle talen zijn door de mens gemaakt lijkt me, maar goed ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld, talen die haast nergens gesproken worden.

Klingon

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klingon_%28taal%29
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het invullen van een kruiswoordraadsel komt vaak "Ido" als oplossing bij de omschrijving kunsttaal. Wat dat nou precies is, daar had ik me nog nooit in verdiept. Maar nu dan wel naar aanleiding van de vraag:
Ido is ontwikkeld in het begin van de 20e eeuw, en wordt heden ten dage nog door een klein aantal mensen gesproken, hoofdzakelijk in Europa. Ido heeft veel grammaticale eigenschappen gemeen met Esperanto, en in veel gevallen is de woordenschat vergelijkbaar. Ido deelt met Esperanto de doelstellingen van grammaticale eenvoud en consistentie, het gemak om te leren, en het gebruik van leenwoorden van diverse Europese talen. De twee talen zijn grotendeels onderling verstaanbaar.
Amadea
13 jaar geleden
Er zijn er heel veel. Meestal werd zo'n taal ontworpen ter vervanging van andere talen. Maar bij Esperanto is dat niet het geval, deze taal is ontworpen als extra taal / hulptaal, zodat de sprekers hun eigen taal als uitgangspunt konden nemen. Plus als opzetje. Want met duizend woorden was hij expres niet af.

Later werd dit voorbeeld gevolgd, bijvoorbeeld met Novial en Interlingua. Dit zijn talen die je heel snel kan begrijpen, omdat ze zo veel op bekende talen lijken.

In Wikipedia vind je vele artikelen in het Esperanto, maar ook in het Volapuk, het Novial en zelfs het Lojban.

"Kunst"talen zijn dus vaak afgeleid van reeds bestaande talen.

Tussen deze echte kunsttalen en de andere talen, bestaan nog allerlei tussenvormen. Zo is het Maleis op de tekentafel ontworpen, vanuit plaatselijke dialecten.
Ook het Noors is 'gered', door uit allerlei afgelegen vissersplaatsjes nog bestaande Noorse taalelementen bij elkaar te schrapen. Dit werd samengevoegd en werd een officiële taal. (Het Noors was bijna verdwenen door de Deense overheersing).

En wat dacht je van het Hebreeuws. Deze taal werd al 2000 jaar niet meer gesproken. In 1948 werd ze heringevoerd. Je kan moeilijk zeggen, dat deze taal in 1948 een natuurlijke taal was; hij werd meteen voorzien van allerlei moderne woorden. Ook op de tekentafel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing