Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke aanhef gebruik je tegenwoordig in een brief aan een bedrijf?

Ik heb vroeger geleerd een brief te beginnen met Geachte heer, mevrouw maar dit vind ik nogal ouderwets.
Het gaat niet om een officieel schrijven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik begin tegenwoordig een brief aan een bedrijf met mevrouw, mijnheer,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik schrijf zelf: Beste ,
Omdat je niet weet aan wie je het schrijft ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
L.S.
Ben vergeten waar het precies voor staat, maar als ik het me goed herinner: aan diegene die dit leest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ben ik maar ouderwets, maar mn sollicitatiebrieven naar bedrijven beginnen nog steeds met geachte
13 jaar geleden
je zegt dat het niet om officieel schrijven gaat, maar dat gaat het toch juist wel? als jij naar een bedrijf schrijft is het de bedoeling dat ze je serieus nemen en geloof me dan is geachte heer, mevrouw toch echt wel het best.

zelf schrijf ik ook wel eens: aan de medewerkers van de (bv) Praxis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geachtte klinkt mischien ouderwets, Maar word nog steeds geleerd bij nederlands!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het niet officieel wilt doen, en alternatief over wilt komen, kan je natuurlijk 'Yo Dude' gebruiken. Netter is en blijft Geachte Heer, Mevouw. Dat is nu eenmaal gewoon formeel nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind beste het best, het is netjes en niet ouderwets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geachte heer, geachte mevrouw vind ik nog steeds het meest nette als je geen naam kent (en natuurlijk ook niet weet of het een man of een vrouw is).

L.S. (dat trouwens staat voor Lectori Salutem dus een groet aan de lezer) is veel te afstandelijk. Dat is meer iets voor algemene mededelingen die via een A4'tje worden verspreid.

Beste x, is prima wanneer het niet officieel maar dan nog denk ik dat je die meneer of mevrouw x wel moet kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing