Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt het vrouwelijke geslachtsorgaan een "poesje" genoemd? Wat is de herkomst van dit woord? Een poes lijkt toch niet op een vagina?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Een poesje heeft ook haar en wordt ook graag aangehaald.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het te maken heeft met het Engelse "pussy". Het deel van de bevolking dat dergelijke woorden gebruikt zal het uit het Engels hebben overgenomen en gedacht hebben dat het over het dier "poes" ging.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt kale poesjes en harige poesjes.
En rode, bruine, zwarte, blonde, grijze.
Veel vergelijkingen dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik heb niets anders kunnen vinden, dan dat het al in 1583 gebruikt werd in zowel engeland(puss) als frankrijk (chatte), maar dat het ook uit het noors of oud-duits kan komen, waar "puse" stond voor buidel. Ook werd het in de engelse literatuur van de 17e en 18e eeuw gebruikt als een liefkosing voor een meisje (puss)
Het kreeg iets later de bijbetekenis van laf, angstig (pussy-footing)(are you too pussy to do that?)
Maar een echte herkomst was niet te achterhalen, volgens de sites waar ik op gekeken heb.
Dus ik denk, dat het alles te maken heeft met Dounja's antwoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"buidel"? klinkt op 1 of andere manier heel grof :p
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
kan er ook niets aan doen.....in de middeleeuwen waren ze misschien in alle opzichten wat grover in hun levenswijzen, als ik mijn (vele....) boeken mag geloven.... En och - een kangeroo en een koala zijn "buideldieren", en die buideltjes met zo'n koppie eruit zijn toch eigenlijk heel schattig???Misschien komt dáár weer het woord "Buideldier" vandaan, zit ik me opeens te bedenken - waar het embryo (want dat zíjn net-geboren kangerootjes en koalaatjes - ze zijn maar een paar mm groot, als ze naar die buidel toeklimmen om echte "babies" te worden) in groeit tot jong diertje.....
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image