Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom spreekt men van de "dt-regel" bij werkwoordvervoegen?

Is dat niet extra verwarrend voor mensen die het toch al niet zo goed begrijpen. Er komt namelijk nooit dt achter een werkwoord maar alleen maar een t (of niet).

Word-en
Word
Word+t

Lop-en
Loop
Loop+t

Waarom spreek je in het geval van lopen dan niet ook over de "pt" regel? Ik zou zeggen dat de helft van de verwarring bij leerlingen al ontstaat door het de "dt"-regel te noemen. Of wordt dit al express niet meer zo genoemd?

Toegevoegd na 13 minuten:
Express=expres (maar dat ging per ongeluk).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Amadea
13 jaar geleden
(expres, of opzettelijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Damn, woorden die ook een Engelse variant kennen is mijn zwakte. Adress Addres ik kan er alles van maken :) .
Blijf het jammer vinden dat je geen schrijffouten aan kan passen hier.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je hebt helemaal gelijk, dit is precies wat ik ook altijd zeg als ik het aan kinderen (en volwassenen) uitleg.
Er is geen woord waar -dt achter komt, het woord volgt gewoon de normale regels en als je de regels goed geleerd hebt, is dit ook helemaal geen moeilijke regel.
Het wordt (met een -t :-)) alleen maar extra moeilijk gemaakt door de opmerking "met -dt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu dus nog die leraren overtuigen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HELEMAAL GOED +
amigo
13 jaar geleden
sorry maar mijn plusje ging naar het andere antwoord dat is volgens mij MEER een antwoord op de vraag die letterlijk is: waarom is het dt regel, dat wordt daar prima in uitgelegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind (zonder -t) ik prima hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jullie vinden een hoop, komt van al dat zoeken zeker?! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dt klinkt gewoon veel beter dan pt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft er juist mee te maken dat word al een d heeft daarom wordt er gezegd dt om verwarring te voorkomen.

Andere antwoorden (2)

Dat wordt/werd zo genoemd omdat je aan het eind van het woord het verschil tussen de d en de t niet hoort, en niet om aan te geven dat er een d plus een t achter de stam moet. Pt-regel is niet nodig omdat je het verschil wel goed kunt horen. Als je het hardop zegt, krijg je zodiende vanzelf "loopt", maar niet iedereen komt vanzelf op "wordt".
Maar wat Haivon zegt; als je de regels hebt geleerd - en onthouden! - zou het geen probleem moeten zijn.
Helaas nemen steeds minder mensen de moeite om onze dierbare taal correct te schrijven....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch blijf ik erbij dat het alleen maar verwarrend werkt. Er zou gewoon gezegd moeten worden dat een werkwoord na hij/zij/jij stam+t is (ongeacht of de stam op een d eindigt). Er is namelijk ook eigenlijk geen dt-regel omdat deze exact hetzelfde is als de stam+t regel behalve dan dat je geen verschil hoort bij ik en hij/jij/zij maar dat maakt met schrijven nou juist niks uit. Het probleem vind ik dus vooral dat er over een regel gesproken wordt die eigenlijk niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ben ik het mee eens, ik wilde alleen maar aangeven hoe men erop is gekomen een dergelijke "regel" in te stellen. Waarschijnlijk dachten ze het gemakkelijker te maken....:-)
amigo
13 jaar geleden
van mij dus een plus omdat dit een antwoord op de vraag is (mogelijk is de vraag dus anders bedoeld (zonder dt).....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je antwoord is trouwens wel goed daar niet van, geeft in iedergeval inzicht in de oorsprong.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord. Het klinkt zo ook veel beter. Het is niet verwarrend Mr.Tomaat alleen jij vindt dat zo. Wordt MET DT. dus niet alleen de D. Daarom is die regel bedacht. Sommigen mensen zouden anders misschien alleen hij word schrijven, daarom wordt gezegd wordt met dt. Klinkt heel plausibel.
Wat ook nog zou kunnen is dat het van "d of t-regel" afstamt...

Dus dat het woord eindigt op een d of op een t...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding