Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan iemand uit BrabanT nou een BrabanDer zijn?

Oké, Brabanter klinkt niet.
Maar dat komt doordat we inmiddels gewend zijn aan het woord Brabander. Dus ik bedoel vooral: waarom was het niet gewoon vanaf het begin dat dat woord gebruikt werd: een Brabanter? Dan was er nu niets geks aan geweest.

Of desnoods Braband. Dat lijkt mij nog logischer als we het dan toch over Brabanders hebben.

Maar de streek zal er wel eerst geweest zijn, dus lijkt mij Brabanters het meest logisch.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
3.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tegenwoordig is alleen Brabanders juist, maar vroeger kwam Brabanters, met een t, wel voor. Waarschijnlijk is men naar analogie van Hollanders gaan spreken van Brabanders.

Het Woordenboek der Nederlandsche Taal vermeldt bij Brabander: "Van den naam van het gewest Brabant met -er. (...) De oorspronkelijke vorm (...) is derhalve Brabanter; doch reeds vroeg (...) is, denkelijk naar analogie van Hollander enz., Brabander in gebruik gekomen, en deze vorm is tot den huidigen dag in de volkstaal van Noord- als van Zuid-Nederland in zwang gebleven. Brabanter is vanouds zeldzaam en wordt tegenwoordig slechts nu en dan opzettelijk, ter wille der etymologie, gebezigd, b.v. in den naam van het dagblad De Noordbrabanter."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier in Zeeland wonen veel mensen die braber heten, mensen uit Braband noemden ze hier vroeger, Brabers.

Andere antwoorden (2)

daar heb ik ook al eens aan gedacht, maar van de andere kant lijkt het me dat brabander beter klinkt dan brabanter. maar ja wie heeft het bedacht om van een museum musea`s te maken? ook zoiets. En in zeeland zouden der mensen dan ook zeelander genoemd moeten worden, maar dat zijn ook zeeuwen. het is maar net wat het beste klinkt, ik zou er brabantenaren van maken. :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Taal verandert over langere tijd. Eén van de dingen die veranderen is uitspraak: 'Brabanter' is nét een beetje ongemakkelijk qua uitspraak, dus wordt dat al snel 'Brabander', een verandering die ook gemakkelijker wordt door de vergelijking van andere 'provincialen' zoals 'Hollanders' en 'Gelderlanders'.

Als uitspraak verandert, zal vaak na enige tijd de spelling volgen. Al gebeurt dat tegenwoordig, vanwege het bestaan van officiële spelling, minder snel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding