Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het gebruik van hoofdletters in combinatie met het gebruik van een punt na een zin niet dubbelop?

Waarom gebruiken we eigenlijk zowel hoofdletters aan het begin van een zin als punten na een zin?

als je zo zou schrijven dan is het duidelijk. en andersom ook

Namelijk als je het zo zou doen Dan hebben hoofdletters pas een functie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zin zonder hoofdletters vind ik overigens verschrikkelijk. Verkrachting van de geschreven taal, noem ik het!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind een zin zonder leestekens ook behoorlijk vervelend eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg niet zonder leestekens, alleen zonder punt En daarnaast ziet een zin zonder hoofdletters er niet uit omdat we dat zo gewend zijn Ik denk ook dat je het overzichtelijker vind met punten omdat je dat helemaal gewend bent zo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde ook punten, sorry. (:
Het is een beetje laat, haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja daar heb ik ook altijd last van :) kijk je de volgende dag terug, denk je oh was het weer zo laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha hee ik vind het eigenlijk een heel goede vraag, kijk naar de komma, die heeft een functie ik volg hem even ++ maar inderdaad, zonder punt enzo en hoofdletter ziet het er niet uit en dat komt idd doordat we het zo gewend zijn!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee eigenlijk wilde ik hoofdletters aan het begin van een zin afschaffen aangezien die geen echte waarde hebben. Bij de eerste zin van een vehaal zie je heel goed wat het eerste woord is en later mag je aannemen dat het eerste woord van de zin degene is die na de punt staat. Althans ik kwam op het idee doordat iemand vroeg waarom hebben we geen hoofdcijfers, waarop mijn antwoord was dat is een vreemde vraag je moet je afvragen, waarom hebben we hoofdletters.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hoofdletters gebruik je om het begin van de zin aan te geven.

Punten gebruik je om het eind van een zin aan te geven.

Als je hele lappen tekst zonder punten zou schrijven máár met hoofdletters zou je het idee hebben dat iemand met een héle lange adem dat heeft geschreven Je kan het begin niet vinden en je moet teksten vaak nog een keer lezen om te begrijpen wat er precies staat En dat ziet er gewoon raar uit Bovendien snap je niet snel wat er bedoeld wordt want het geeft ook aan hoe de schrijver het wilt overbrengen Maar zonder punten is het lastiger iets overbrengen dan mét want dat is gewoon een stuk duidelijker Het lijkt een beetje alsof er iemand tegen je praat en een heel verhaal vertelt zonder dat er even een adempauze komt en die persoon maar blijft doorratelen en jij geen flauw idee heeft waar het over gaat Bovendien lijkt het alsof het monotoon is opgedreund want zo doe je dat als je de tekst hardop zou lezen.

en als je teksten schrijft mét punten, maar zonder hoofdletters, dan ziet dat er gewoon raar uit. je zou denken dat die persoon dan lui is om hoofdletters te schrijven. bovendien weet je niet goed of het naam is, zoals pietje, kees en klaartje, maar ook namen van landen zoals engeland, duitsland en andere dingen moeten met een hoofdletter geschreven woorden. en het ziet er gewoon netter uit. bovendien zoekt het makkelijker naar woorden met een hoofdletter. want als je in deze tekst zo moeten zoeken naar het woord engeland, of het woord pietje, ben je langer bezig. maar omdat je gewend bent om naar hoofdletters te zoeken, zal je eerst naar een hoofdletter zoeken en zo pietje en engeland makkelijker vinden. daarnaast als je zonder hoofdletters schrijft maar mét punten lijkt het eveneens alsof er iemand met een erg lange adem dit verhaaltje heeft getypt.

Dus schrijven we gewoon met hoofdletters aan het begin van een zin, of die van namen. Zo kunnen we makkelijker tekst terugvinden, leest het prettiger en kan je het intrepreteren zoals de schrijver het bedoeld heeft. Dus om antwoord te geven op je vraag: als je het een weglaat, dan wordt de hele tekst een flink stuk onduidelijker en onoverzichtelijk, zoals je hierboven hebt gelezen. Het is nodig en het is wel zo makkelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
En schrijven we punten aan het eind, om te voorkomen dat het een héél lange zin wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is toch een stuk duidelijker.
En het staat ook netter.
Maar het is inderdaad wel een beetje dubbelop.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm.. Duidelijker netter... Maar toch wel dubbel op.. Geen antwoord op de vraag dus..
Ik zou zeggen, neem aan avondje vrij en bestudeer onderstaande link eens. Daarin staat je antwoord.

Toegevoegd na 45 seconden:
aan=een

't Is al laat ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik hoef geen avondje vrij te nemen om zo te zien dat dit alleen maar regels zijn geen uitleg over het waarom van hoofdletters in combinatie met punten :)
itsme
13 jaar geleden
De vraag wordt hiermee niet beantwoord helaas...
Zonder punten zal de taal makkelijker lijken...maar vroeger schreef men nog niet op lijntjes papier en was het dus nogal onduidelijk of het een kleine of grote letter was. En stel er waren geen hoofdletters hoe haal je dan de punt en komma uit elkaar?? Je zou tijdens het lezen van een brief steeds verward lezen of het nou een punt is of een kommaa en of het een kleine letter is of een grote?? Door het dubbelop te doen wor het veeel duidelijkee.. Vroeger was er immers geen computer waar het zo duidelojk op was als nu
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een punt en een komma haal je uit elkaar door de haal die aan de punt van komma zit. Als wat jij zegt waar zou zijn dan zou er ook een probleem zijn in de volgende zin: Zij komt uit Belgie, Nederland of een ander Europees land.
Het is zonder meer voor de duidelijkheid en mijns inziens niet dubbel op. Stel je voor dat we alleen hoofdletters gebruiken en geen punten. Dat weet je nog steeds niet altijd zeker waar een zin ophoudt. Want aanduidingen als GV, KPN en TNT worden al met hoofdletters geschreven en hoeven dus niet het begin van een zin te zijn. En denk eens aan het Duits waar men ieder zelfstandig naamwoord met een hoofdletter schrijft. Zonder de punt te gebruiken zou de geschreven taal een grote chaos of tenminste een aardige puzzel worden. Als ik iets lees zit ik er niet om raadseltjes op te lossen maar om kennis tot me te nemen en de schrijfwijze mag mij daarin dan niet belemmeren. Dus: leve de punt en dat hij nog maar lang moge blijven ook al denkt de jeugd van tegenwoordig daar anders over. Zij vindt het leuk om het zichzelf zo moeilijk mogelijk te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super antwoord! Het is mij nu wel duidelijk. Je hebt helemaal gelijk:) ++
Hoofdletters geven een extra ritme in het zinsbeeld, wat het lezen vergemakkelijkt. De punt alleen is niet voldoende, zet maar eens een flinke tekst om in een tekst zonder hoofdletters en lees die dan door.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding