Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn er geen hoofdcijfers en kleine cijfers, net zoals hoofdletters en kleine letters?

Dat vraag ik me gewoon af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Aan het begin van een zin, bij een naam, bij sommige afkortingen gebruik je een hoofdletter. Maar bij getallen heb je geen zinnen. Het zou ook heel onhandig zijn toch, moet je nog meer cijfers onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat er geen nut is voor hoofdcijfers, een hoofdletter is om het begin van een zin of naam aan te geven, een cijfer is vanzelf al afwijkend in een zin dus zijn er geen hoofdcijfers nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een cijfer is op zich al een woord:

een, twee, drie, vier , vijf, zes, zeven, acht, negen, tien, elf, twaalf, dertien, veertien, achtentwintig etc...

Letters daarentegen zijn al een klank op zich:

áá, béé, céé, déé, éé etc. Als je letters uitspreekt, dan is het ah, b, s, d, eh, ff, gg, hh

Een letter is geen woord. Je moet er een paar aan vastplakken om een woord te krijgen. En daarnaast is een hoofdletter bedoeld om namen en het begin van een zin aan te geven.

Omdat cijfers al een woord op zich zijn, kan je ze niet als hoofdcijfer gebruiken, want voluit opschrijven kan wel, zoals ik liet zien aan t begin. Dat noem je telwoorden. Die kan je wel met hoofdletter schrijven. Maar een cijfer op zich puur als hoofdletter bestaat gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing