Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er zelfstandig naamwoorden die niet verkleind kunnen worden?

Toegevoegd na 2 minuten:
Is het bijvoorbeeld mogelijk of toegestaan om een woord als 'liefde' te verkleinen? Zo ja, zijn er meer van dit soort woorden met vreemde resultaten wanneer men die verkleind? Zo nee, zijn er meer veelvoorkomende zelfstandig naamwoorden die niet verkleind kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij is de liefde in mijn leven. Mijn pasgeboren dochtertje is het liefdetje van mijn leven. Hm ... zou ik niet doen. Maar ik vraag me af of men het zal afkeuren - het klinkt ook wel vertederend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Technisch gezien zou de taal het toe moeten laten. Het woordenboek erkent het niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Leuke vraag. Inderdaad moeilijk te vinden. Nederlanders kunnen wel erg veel verkleinen. Zelfs als het raar klinkt, zoals geraamtetje, klinkt het niet fout.

Maar woorden als lef, moed en geweld kunnen, vind ik, niet verkleind worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord dat het meest aansluit of mijn vraag!

Andere antwoorden (5)

Een enormiteit laat zich maar moeilijk verkleinen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij bijna alle woorden die een groep vertegenwoordigen zoals groente/fruit/melk/geld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Die tv-kok doet dat wel constant trouwens Robert Kraneborg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel woorden die een geheel andere betekenis krijgen door ze te verkleinen.

Als voorbeeld: drank (de aanduiding van alle drinkbare zaken) en drankje (dat is specifiek 1 glas). Als je dan een heel groot glas gevuld voor je hebt staan, is het geen drank geworden, het is nog steeds 'een drankje'.

Dan zijn er zaken die niet groot of klein kunnen zijn, ze zijn er of ze zijn er niet. Een zwangerschap kan technisch gesproken niet een zwangerschapje worden, maar taalkundig is het wel correct.

Er zijn wel mensen die zeggen dat ze een enorme honger hebben (dus dat is meer dan een gewone honger), maar een kleine honger is niet een hongertje. Daarvoor bestaat de omschrijving 'een beetje trek'.
(Lees meer...)
itsme
13 jaar geleden
De lijst is lang, ik noem er 2: zout & suiker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Toch worden zowel zoutje als suikertje wel degelijk gebruikt... Een zoutje is een kleine hartige versnapering, en een suikertje is een papieren staafje met een portie suiker erin (voor in de koffie of thee).
Het woord 'rijst' kan niet worden verkleind.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding