Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is "Ik zeeg achterover, in mijn grote rode bank (..)" wel goed omschreven?

Ik ben nu bezig met een verhaal en heb enorme ruzie met deze zin. Ik denk zelf dat wel goed is, maar aan de andere kant denk ik dat het erg plat is.

Het klinkt alsof iemand achterover valt, een soort salto maakt, zo de bank in. Nou ja, zo lijkt het, dat is natuurlijk niet wat ik bedoel te zeggen. Terwijl ik deze persoon gewoon wil laten zitten. Het zit tussen "neerploffen" en "rustig zitten" in.

Ik wil het woord "zeeg" absoluut gebruiken, zonder woordtoevoegingen. Het gaat mij om het woord "achterover", of ik deze moet weglaten of niet en hoe ik "zeeg" goed kan gebruiken.

Kan ik deze manier van gaan zitten ook anders zeggen, met behoud van het woord zeeg? En hoe moet ik dat doen met het woord achterover?

Hoe ik schrijf kan je het beste omschrijven als "schrijftaal die lijkt op spreektaal, maar dan netjes", als in een chicklit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

ik zeeg neer op mijn grote rode bank en liet me achterover zakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De komma moet er in elk geval tussenuit. Voor chicklit is het wel netjes genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zelf dan zeggen: ik zeeg neer. Dat is weer een vervoeging van neer- of nederzijgen. Dat is het officieel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeeg neer, in mijn grote rode bank en leunde achterover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing