Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een effectieve manier om veel gemaakte taalfouten uit te bannen?

Denk aan 'hun zeggen' en 'de enigste mogelijkheid' etc. Hoe kunnen we deze fouten effectief aanpakken en uitbannen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De fouten blijven verbeteren. Maar dat mag hier niet op GV en dat is verdraaid jammer want het wemelt hier altijd van de taalfouten. En als we ze mochten verbeteren zou menigeen er nog heel wat van kunnen opsteken. Deze site is weliswaar voor kennisvermeerdering, maar niet op taalgebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Voorlichting. Mensen weten niet dat hun een fout maken, daardoor blijven hun het zeggen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Helaas is het zo dat deze fout steeds meer geaccepteerd wordt, en waarschijnlijk op een gegeven moment dus ook als niet meer fout wordt ervaren, zoals nu al het geval is met 'ik kom gelijk en ik kom meteen'. Hetzelfde gaat waarschijnlijk gebeuren voor hun ipv zij en als ipv dan (met vergelijkende trap).

Toegevoegd na 2 minuten:
met geaccepteerd wordt, bedoel ik gemaakt wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is er niet. Het is gewoon foutief taalgebruik, welke gaat leiden tot een herzien van de regels als maar genoeg mensen dezelfde fout maken. Hullie weten niet beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal je nooit lukken als de taalfout gemeengoed aan het worden is. Op zeker moment zal het dan ook officieel tot correct ABN gerekend gaan worden. Overigens vrees ik met jou dat dit voor "hun+werkwoord" ook zal gaan gelden. Helaas pindakaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorlichting en het probleem bij de wortel aanpakken: op de lagere en middelbare school meer tijd insteken voor de nederlandse taal dan aan overbodige vakken zoals maatschappijleer, culturele antropologie en de rest kan je denk ik zelf wel verzinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er natuurlijk mensen op aanspreken, maar ik weet niet of je daar vrienden mee maakt!
Waar ik me ook zo aan stoor is 'me moeder'.
Dat gebruikt bijna iedereen! Hoog-/laaggeschoold, dat maakt niet uit. Het is triest!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik ga "na" school.
Ik zeg dan meestal, wat ga je "na" school doen dan.
Maar meestal weten ze zelf niet dat het naar is. Omdat ze de r niet uitspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spellingsregels aanpassen zodat deze veel gemaakte fouten geen fouten meer zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel lezen sinds de schrijvers vaak wel goed schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taalfouten kun je niet uitbannen, wel kun je voorbeelden noemen hoe het niet moet zijn. Meest gemaakte fouten etc. dat zou kunnen helpen of kleine hulpmiddeltjes. Soms is het lastig. Neem nu hun en hen. Maar dat heb je ook met de uitspraak. Ik zeg accessoires hetzelfde als accent. Dubbel c is c en k als uitspraak. Gewoon consequent in zijn. Maar ook Texel als Teksel zoals je Sex ook uitspreekt als Seks en geen Ses.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem alleen al eens de lidwoorden; de, het en een, eens onder de loep. Hierin worden wel zoveel fouten gemaakt, daar kan ik me echt groen en geel aan ergeren. Fouten worden overgenomen als of het nooit anders geweest is en het zo hoort te zijn.
Voorbeeld; een matras correct nederlands, wordt ineens het matras.
voorbeeld; het deksel, correct nederlands, wordt ineens de deksel.
Een meervoud van een matras wordt de matrassen en van deksel, de deksels.
Zelfs in reclames op tv, vreselijk. Ik hoop dat ze dit probleem werkelijk eens zullen gaan aanpakken.
Ik hoop, dat je net als mij, de mensen er op wijst, die deze fouten maken. Dan houden we misschien nog een echte nederlandse taal over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand die het zegt verbeteren zo heb ik mijn 'jou probleem afgeleerd' ( ik ben beter dan jou - jij )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst zorgen dat alles wat mensen lezen goed is geschreven en gespeld! Ik erger me enorm aan de grote hoeveelheid fouten in kranten, bijvoorbeeld. Spreektaal, fouten zoals ik hier allemaal lees, en ook spreekwoorden totaal verkeerd geschreven. Vandaag nog een kop in de Telegraaf: "het was een saaie bedoeling" (auw!). Als mensen zoiets in een krant krant lezen dan wennen ze ook aan wat de journalisten fout schrijven :-(

PS: en die regel over verbeteren van taalfouten op GV opheffen! Hoe vaker je iemand kunt uitleggen wat er fout is geschreven hoe meer iedereen ervan leert (ook de overige mensen die dat lezen!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kunnen we niet ; of we zouden terug moeten gaan naar de jaren 60 en 70, toen op radio en televisie - maar ook in kranten en tijdschriften - nog buitengewoon zorgvuldig met taal werd omgegaan, soms op het overdrevene af. En ook toen sprak niet elke Nederlanders correct Nederlands, maar die hoorde je dan tenminste niet. Of je hoefde niet te lezen wat hij schreef. Dat is in het Internettijdperk wel andere koek natuurlijk.

Mensen praten elkaar na, en als je Het Nederlands hoort dat heden ten dage op televisie gesproken wordt, rijzen de haren je ten berge. En ja, dat wordt dus meer en meer algemeen Nederlands (het woordje beschaafd neig ik hier toch maar even niet te gebruiken).

Sommige dingen zijn ook voor de taalmisbruikers zelf overduidelijk fout maar floepen er nu eenmaal makkelijk uit (en eerlijk is eerlijk, ik betrap mezelf er ook wel eens op), maar sommige dingen zijn inmiddels ZO algemeen, dat je er niet raar van op moet kijken als het binnen ettelijke jaren 'correct' is. Taal bestaat nu eenmaal bij meerderheid van stemmen, en wat de meeste mensen het meest logisch vinden klinken, is uiteindelijk het goede.

Zo zou ook ons meest correcte Nederlands in de jaren twintig van de vorige eeuw tamelijk onbegrijpelijk of zelfs ordinair lijken, om nog maar niet te spreken van nog langer geleden. Taal verandert, woorden veranderen, zinnen veranderen, en taalpuristen ergeren in de regel voornamelijk zichzelf. (Wat niet wegneemt dat iedereen die een beetje respect voor taal heeft kromme tenen krijgt van ordinaire slordigheid of laksheid).

Als ouder kun je je kinderen corrigeren. Als leerkracht nog een paar kinderen meer. Op een openbaar medium als GV kun je incidenteel proberen iemand te corrigeren die het wel heel erg bont maakt, maar in de regel wordt je dat niet in dank afgenomen, omdat voor sommige mensen de vorm volledig ongeschikt is aan de - vaak in dat geval onbegrijpelijke- inhoud of in elk geval de intentie. Maar daar houdt je macht echt op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen effectieve manier die daar tegen helpt. Mensen die dit soort fouten bewust/onbewust maken, vinden het niet erg en zijn er niet in geïnteresseerd deze taalverloedering aan te pakken. Ze hebben andere dingen aan hun hoofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing