Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een metafoor?

Dit stond gister in een vraagstelling bij nederlands en ik weet het nog steeds niet :s

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Lees dit maar eens. Dit gedeelte heb ik gekopieerd van www.onzetaal.nl. Er staan nog wat voorbeelden bij om het wat duidelijker te maken.

Een metafoor is een stijlfiguur; een vorm van overdrachtelijk (figuurlijk) taalgebruik. Een heel bekende metafoor is het schip der woestijn voor de kameel. De kameel wordt vergeleken met een schip, waarschijnlijk mede vanwege zijn schommelende gang. Metaforisch taalgebruik is een vorm van betekenisoverdracht: met wat je zegt (het schip der woestijn) schilder je een beeld; het gaat erom dat dat beeld (een schip dat deinend over de oceaan vaart) een overeenkomst heeft met wat je bedoelt (een kameel, die langzaam en schommelend een grote vlakte doorkruist). Hoe treffender de overeenkomst, hoe beter de beeldspraak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een metafoor is een vorm van beeldspraak waarbij figuurlijk taalgebruik centraal staat. Door het gebruik van een metafoor wordt er een bepaald beeld geschept. Dit beeld heeft een overeenkomst met wat er werkelijk bedoeld wordt.
Bij een metafoor wordt altijd een vergelijking getrokken. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen iets wat men wel en wat men niet kent. Tussen deze twee delen is altijd een verband aanwezig waardoor men begrijpt wat er bedoeld wordt en er een goed beeld van kan schetsen. Een voorbeeld van een metafoor is: “De stad is een juweel”. Iedereen kan zich een voorstelling maken van de schoonheid van een juweel en aangezien de stad hiermee vergeleken wordt zal de stad dus ook wel prachtig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem de zin:
'In zijn toespraak leek hij ieder woord te proeven'

Letterlijk gezien proeft hij het woord natuurlijk niet. Proeven doe je met eten en drank, we later het eten of de drank rond gaan in onze mond tot we de smaak ervan volledig hebben geproefd. Woorden kun je niet proeven. Het is overdrachtelijk taalgebruik, 'bij wijze van spreken'.
Je bedoelt dat de man in de zin elk woord zorgvuldig afwoog, zo zorgvuldig dat het leek alsof hij ieder woord eerst even in zijn mond rond laat gaan, de kwaliteit er van afmeet en het dan pas aan de wereld prijs geeft.

Ook een bekende: 'Het is hier een zwijnenstal!' roepen wanneer het ergens heel rommelig is, bijvoorbeeld woonkamer. Het is daar dan natuurlijk niet echt een zwijnenstal als in een stal waar een paar leuke zwijntjes staan, maar er wordt bedoeld dat het een rotzooi is. 'Zwijnenstal' is hier dan ook de metafoor.

Een metafoor is dus een woord dat niet letterlijk zo bedoeld wordt, maar wordt gezegd als vergelijking, vaak omdat voor dat wat we echt bedoelen geen goed woord is. (Zo noemen we een wegversmalling aan twee kanten vaak een 'flessenhals', omdat het die vorm heeft).

Als je een hele zin metaforisch bedoeld, zoals bij spreekwoorden als 'de koe bij de hoorns vatten' heet dit Idiomen, maar ik weet niet of je die ook leert op school...Zo ja, dan kan ik je dat ook nog uitleggen, maar voor nu hou ik het hier bij want ik weet niet zeker hoever je er op school op door gaat.
Snap je het nu? Zo niet, zeg het maar in reactie :-) Probeer ik het nog even met andere voorbeelden :P

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een metafoor is een uitdrukking (woord of zinsdeel) die door middel van een vergelijking een betekenis krijgt die deze niet letterlijk heeft. Een uitdrukking wordt dus gebruikt om iets aan te duiden dat niet letterlijk door de uitdrukking wordt aangeduid, maar op grond van (min of meer) herkenbare eigenschappen wel toepasselijk is.

De recentste van Dale:

metafoor: overdrachtelijk taalgebruik in het algemeen, stijlfiguur of betekenisverandering waarbij een woord of uitdrukking gebruikt wordt als naam voor iets waarop ze in letterlijke zin niet van toepassing zijn

van Dale in 1950:

metafoor: overdrachtelijke figuurlijke uitdrukking, inz. de trope welke berust op een vergelijking (b.v. het schip der woestijn = kameel)
rose
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing