Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zeggen mensen "één na laatste" terwijl ze "één voor laatste" bedoelen?

Ik heb me dit altijd al afgevraagd en laatst las ik het weer in een mailtje. Het is een soort automatisme denk ik. Maar hoe komt het dat de uitspraak nu "één na laatste" is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
19.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vroeger kwam alleen de volgorde "op een na de laatste" voor; pas in de twintigste eeuw is men ook gaan zeggen "de op een na laatste". En de nieuwste ontwikkeling is dat op in dit soort constructies steeds vaker achterwege blijft. In dat geval wordt een-na-laatste beschouwd als een samenkoppeling en krijgt het koppeltekens.

"Voorlaatste" wordt natuurlijk ook veel gebruikt
(Lees meer...)
bamibal
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het komt van de op een na laatste maar mensen vergeten vaak het wooordje op waardoor het niet meer klopt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk omdat het op 1 na de laatste is. Dus je moet niet denken aan 1 na de laatste. Ik heb er nooit over nagedacht maar 1 voor laatste klinkt eigenlijk logischer :p
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zegt men omdat dat zo is aangeleerd. Ik doe het namelijk ook. Ik zal eens proberen of ik dit om kan buigen tot "voor laatste" ;-)
Klinkt inderdaad logisch.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een-na-laatste is wel gewoon correct hoor, het is een afkorting van 'op een na de laatste'. Er is toevallig (?) net een column geschreven op nu.nl (zie link) die gaat over woorden die iets anders betekenen dan ze lijken te betekenen. Daar worden ook andere voorbeelden in genoemd, zoals 'luie stoel' (een stoel kan niet lui zijn), 'betaald parkeren' vs. 'betaald voetbal' (in betaald voetbal worden de voetballers betaald, maar bij betaald parkeren moeten de parkeerders betalen) en 'groentehapje' vs. 'babyhapje' (een hapje groente, een hapje baby??).

Toegevoegd na 1 minuut:
O, er stond al een linkje naar de column in de reacties op deze vraag. Sorry, te laat gezien!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding