Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het tegenovergestelde van paranormaal?

wat is nou het tegenovergestelde van paranormaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Para betekent tegen, dus het tegenovergestelde van paranormaal is normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij normaal :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voorvoegsel 'para' is Grieks en betekent ongeveer 'naast' of 'voorbij'. Paranormaal gaat dus voorbij aan het normale.
Daarom is volgens mij normaal niet het tegenovergestelde (normaal - abnormaal lijkt mij trouwens logischer). Het tegenovergestelde van paranormaal is dan waarschijnlijk zoiets als 'wereldlijk'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je dat zo kan stellen, dat er een tegenovergestelde kan wezen van paranormaal.
Paranormaal betekent, naast het normale.
Het is dus een op zich zelf staand fenomeem.
En daar is geen tegenovergesteld van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beperkt

Toegevoegd na 3 minuten:
zintuigelijk beperkt, dus beperkter in het waarnemen dan het (((((para)))))) 'normale'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nuchter, realistisch, pragmatisch.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het tegengestelde van normaal is abnormaal.

Als je stelt dat het tegengestelde van paranormaal normaal is, impliceert dat, dat paranormaal abnormaal is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje rare vraag...
Er is eigenlijk geen tegenovergestelde van paranormaal.
Normaal en paranormaal zijn het in ieder geval niet.
En er is ook nog abnormaal. Als iemand zich abnormaal gedraagt is hij niet gelijk paranormaal (in mijn beleving).

Alle 3 de begrippen hebben ook een eigen connotatie.

Met normaal bedoelen we dat wat voldoet aan de norm.
Met paranomaal wordt bedoeld:
- bovennatuurlijk, omdat het niet wetenschappelijk verklaard kan worden (of)
- bovenzintuiglijk, omdat het niet met de normale zintuigen waargenomen zou kunnen worden (het voorvoegsel para betekent 'naast' of 'voorbij') trouwens.
Met abnormaal bedoelen we natuurlijk de intentie die jij moest hebben om deze vraag te stellen... HA, ik heb de aandacht! ;)
Nee natuurlijk niet, maar wat wel...wie wel? De moppenkoning van Nederland? Misschien. Maar abnormaal is dus afwijkend.

Tussen normaal en abnormaal lijkt nog een relatie te zitten, paranormaal is een begrip op zich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is dat natuurlijk gezien paranormaal bovennatuurlijk is maar goed dan zou het ondernatuurlijk zijn en dan kom je waarschijnlijk in de hel ;-) en dat betekend dan weer dat paranormaal vast iets met de hemel te maken heeft en dat staat weer op een lijn met dat er op het paranormale vlak vaak contact wordt gemaakt met overledenen dus diegene die waarschijnlijk in de hemel of ergens ertussen rondzwerven of zweven of hoe ze het daar ook uitdrukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Objectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
parabnormaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als paranormaal wordt geassocieerd met bovennatuurlijk is 'natuurlijk' het antwoord op je vraag.

Paranormaal heeft in mijn optiek niets met normaal te maken want normaal bestaat helemaal niet. Niets en niemand is normaal ;)

Als je zin hebt om een beetje de wetenschap in te duiken loont het om te kijken naar quantum fysica of quantum mechanics. Dat is de wetenschap van de kleinste deeltjes. Het blijkt namelijk dat veel van wat wordt gezien als paranormaal (bovennatuurlijk) helemaal niet paranormaal is, maar gewoon een onderdeel van hoe het universum werkt. De wetenschap komt steeds meer te weten en daardoor wordt steeds duidelijker hoe onvoorstelbaar bijzonder weinig we weten en hoe magisch onze wereld eigenlijk in elkaar zit :) .

Verder zijn er natuurlijk ook nog alle oplichters en charlatans die het zogenaamde paranormale goed weten uit te buiten. Het tegenovergesteld daarvan is gewoon een eerlijk mens :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing