Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de zon mannelijk of vrouwelijk?

Op vandale zeggen ze vrouwelijk, maar dat mannelijk ook kan, op een andere site zeggen ze dat iedereen toch wel aan moet voelen dat zon mannelijk is, en weer een andere site zegt dat vrouwelijk 'de voorkeur verdient'.
Dus wat is het nou?
(nodig voor een verslag, moet naar de zon verwijzen.. maar doe je dat met zijn of haar..?)

Toegevoegd na 33 seconden:
*Op vandale.nl

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (9)

In het Frans is het le soleil, dus mannelijk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik zie de zon al schijnt hij niet....."

Een 'gevleugelde' uitspraak die aangeeft dat we hier te maken hebben met het mannelijke.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan allebei.

In vele talen, verschilt de aanduiding van de zon in mannelijk en vrouwelijk. Astrologisch gezien, wordt de zon mannelijk genoemd. In de Franse taal is het weer een mannelijk woord " Soleil" of in het Latijns "Sol".

Net als de maan, die mannelijk wordt gezien door astrologen, maar weer vrouwelijk is volgens de Spaanse taal en "Luna" wordt genoemd.

"http://www.onzetaal.nl/advies/geslacht.php

Je kan dus beide gebruiken, misschien kan je het aanpassen aan het context waarin je het verslag moet maken.

Succes ermee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op WikiPedia wordt de zon ook als vrouwelijk gezien.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het Duits is het die Sonne, dus vrouwelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens het groot woordenboek der Nederlandse taal(Dikke Van Dale) is het zowel vrouwelijk als mannelijk.
fremar
14 jaar geleden
Volgens de dialect-regel kom ik uit op vrouwelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat taalafhankelijk is zou je kunnen zeggen onzijdig.
Toch is het of mannelijk of vrouwelijk.
Wellicht omdat de zon een uitgesproken verschijning is.
Gelukkig is de zon niet afhankelijk van onze toekenning van geslacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is Moeder Aarde en Vader Zon... werd mij altijd verteld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Super dat de zon schijnt. Het doet deugd als hij zoveel warmte geeft.'

Voorwaar! Dat hoorde ik gisteren iemand zonder blozen zeggen. Naar de zon verwijzen met 'hij': ik krijg het er koud van. De zon is in het Nederlands nog steeds een zij, maar taalgebruikers lappen het woordgeslacht steeds vaker aan hun laars. In Nederland is dat niet langer een trend maar een feit: Hollanders zijn nagenoeg volledig vergeten dat er mannelijke en vrouwelijke woorden bestaan, waarnaar je met 'hij' of 'zij' verwijst. 'De tafel, hij is gedekt', 'de tekening, hij is mooi' en zelfs 'de koe, hij staat in de wei': weinig Nederlanders die nog beseffen dat hier taalfouten worden gemaakt. De bekende slogan 'Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas' werd veranderd in 'Als het aan de kat lag ... Whiskas', omdat Nederlandse taalgebruikers danig in de war raakten, want waarop sloeg die 'ze'?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing