Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is juist: privé gedeelte, privé-gedeelte of privégedeelte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Privé gedeelte wordt gezien als Engelse ziekte; onnodig spatiegebruik.

Doordat privé niet anders uitgesproken kan worden en er geen verwarring kan ontstaan over de uitspraak na het verbinden, gebruik je dus geen streepje: privégedeelte. Zoals bijvoorbeeld ook 'cafégedeelte'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

privégedeelte is niets mis mee. Verbindingsstreepjes worden alleen gebruikt als ze strikt noodzakelijk zijn om een woord goed te kunnen lezen. In dit geval is privégedeelte prima leesbaar zonder verbindingsstreepje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, er zijn nog wel wat meer redenen om een streepje te gebruiken. Bijvoorbeeld in een samenstelling met twee gelijkwaardige delen (sociaal-cultureel), samenstellingen met een bijzondere bepaling (aspirant-lid), samenstellingen met een afkorting (e-mail) etc. Maar in het geval van 'privégedeelte' heb je inderdaad gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, in veel situaties kun je best een streepje toevoegen als je dat prettiger vindt. We hoeven ons heus niet altijd strak aan de regeltjes te houden, daar zijn geen wetten en straffen voor of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee natuurlijk niet Widar, maar als het om correct taalgebruik gaat dan is het dus gewoon privégedeelte. Taalgebruik zegt namelijk wel iets over je persoonlijkheid (vind ik). Een sollicitatiebrief met 1 spelfout vind ik 1 te veel! Het is een kleine moeite om even iets goed te spellen. Ik vind het getuigen van luiheid/onnozelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zei ook "niet altijd". Een sollicitatiebrief is wat anders dan bijvoorbeeld een email aan een vriend, of een post op een forum. Let bijvoorbeeld op het ontbreken van het koppelteken in het woord e-mail hiervoor. Ik schrijf 't liever zonder, vind ik mooier staan, maar zou dat als ik solliciteer naar een vertaalopdracht dus echt niet doen. Een schrijver of dichter kan ook afwijken wanneer hij dat wil. Een beetje lef hebben om niet slaafs aan regels te voldoen mag ook wel.
privégedeelte is inderdaad juist. maar als het je meer om de leesbaarheid van je verhaal gaat dan om het 100% correcte Nederlands, zou ik privé-gedeelte gebruiken. het is namelijk niet zo'n gangbaar woord, dan mag je m.i. wel wat extra's doen om onnodige leeshindernissen te vermijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding