Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat kan beide.

"Ooit was de hele aarde vulkanisch."

"Ooit zullen we begrijpen hoe de maan ontstond."

Toegevoegd na 10 uur:

Ik begrijp natuurlijk heel goed dat 'ooit' geen werkwoordsvorm is, en als zodanig uit zichzelf geen verleden tijd of toekomende tijd kent.

'Ooit' is een bijwoord. Een bijwoord van tijd, om precies te zijn. Net als 'later'.

Daar waar 'later' altijd naar de toekomst verwijst, kan 'ooit' zowel naar de toekomst als het verleden verwijzen.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit is geen werkwoordsvorm, dus kun je niet spreken van verleden tijd of toekomst.

Het is een bijwoord van tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit wordt in beider zin, zowel toekomend als verleden, gebruikt, en in het zuiden ook voor soms.
rose
14 jaar geleden
De betekenis van ooit is: Een niet precies bepaald tijdstip.

Ieder tijdstip kan zowel in de toekomst als in het verleden liggen, dus daarom kan het allebei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij 'ooit' ligt nu in het midden. Ooit strekt zich daarover naar voren en naar achteren uit en bestrijkt zowel het verleden als de toekomst. De enige tijd die buiten dit kader valt is het 'nu'. Want als je het hebt over ooit, weet je zeker dat het niet nu is.
precie zo is 'ergens' in ieder geval niet hier, maar kan het wel overal ander zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorbeeldje:

Ooit waren de jagers van ochtendgloren tot donker worden bezig om hun eten te zoeken

Ik hoop dat het ooit nog eens gaat gebeuren dat we een elfstedentocht krijgen.

Grappige vraag. Je denkt er niet bewust bij na dat je ooit in beide vormen kunt gebruiken, maar het kan dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan allebei..

Bijvoorbeeld:
Ik heb ooit is een keer paard gereden.
Ooit zal ik wel eens gaan paard rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit kan in de verleden tijd en in de toekomst worden gebruikt. Het hangt van de zin af wat het is.
Als je enkel het woord ooit ziet, weet je niet wat het is. Pas in zinsverband kun je zeggen wat het is.
Het kan dus allebei.
Bijvoorbeeld: Ooit was er de oerknal.
Ooit zullen wij weten hoe de oerknal ontstond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide. Ooit is het tegenovergestelde van nu.

Daarom is 'Het land van ooit' zo'n prachtige ongerijmdheid: niet nu maar wel hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing