Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt de term "Omdat het kan" vandaan? Wie heeft dat verzonnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet niet waar het vandaan komt maar ik irriteer me er elke keer weer aan, vraag je iets krijg je "omdat het kan" terug -.-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het ook zwaar irritant.
Kimath
13 jaar geleden
http://gewoonomdathetkan.net/ ik heb geen idee waar het vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Larixxa: "Ik irriteer me er elke keer weer aan".
Ik erger mij iedere keer aan "ik irriteer".
Amadea
13 jaar geleden
Je ergert je ergens aan, of iets irriteert jou.
Misschien is het voortgekomen uit het hebben van peuters die de hele dag "Waarom?" vragen. "Daarom" is niet genoeg als antwoord, zodoende heeft iemand daar "Omdat het kan" op bedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speciaal voor momopoyolo: ik erger me er elke keer weer aan :)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De website Geenstijl.nl is er een paar jaar geleden mee begonnen voor zover ik weet. De uitspraak 'Gewoon. Omdat het kan' is via die site populair geworden, in de betekenis van 'Je hoeft geen reden te hebben om domme, gekke, rare dingen te doen / te fotograferen / op internet te slingeren.' Dat doe je gewoon. Omdat het kan.

Toegevoegd na 55 seconden:
Daarna is het ook de lijfspreuk van PowNed geworden. PowNed is eigenlijk de TV-versie van Geenstijl.nl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is modern taalgebruik, dat vooral door weblogs als GeenStijl populair geworden is.
(Lees meer...)
bamibal
13 jaar geleden
Als je bedoelt dat dit als antwoord gegeven wordt, gaat dat tegen de regels in van deze site omdat het géén antwoord is. Wie het verzonnen heeft? Iemand heeft ooit iets gelanceerd en het wordt overgenomen. Ken je de uitspraak ooit van Wim Kan, de cabaretier? "Wat Kan kan kan Kan alleen"!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vaak word het gebruikt als er om een antwoord wordt gevraagd of als iemand een antwoord wil/moet geven maar eigenlijk niet weet wat het juiste antwoord is of er geen zin in heeft om zich te verdiepen in de vraag zodat het niet mogelijk is om een ZINNIG antwoord te geven wat onderbouwd kan worden.

zoals in de vraag....
http://www.goeievraag.nl/vraag/gaat-man-spermabank.151630
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doet me denken aan de dialoog:
'Waarom beklim je die berg?'
'Omdat die berg er is.'

Zelfs uit de mond van Rambo, gaf dat te denken. Het is een zelfde soort spanning als in de beroemde zin: 'Dromen zijn bedrog, maar als ik wakker wordt naast jou, dan droom ik nog.'

Ongerijmd is dat.

Maar helaas, als je diepzinnigheden maar vaak genoeg herhaalt dan wordt elke wijsheid stompzinnig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen term of uitdrukking maar gewoon Nederlands. Het is vlot taalgebruik en heeft ook niets te maken met Geenstijl of wat voor programma dan ook. Gebruikte men 30 jaren geleden ook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding