Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan deze zin?

Laatst las ik in het nieuws de volgende zin: 'De man moest een levenslange straf uitzitten.' Een levenslange straf kun je toch niet uitzitten, omdat je niet eens vrijkomt? Ik begrijp dat de zin grammaticaal wel goed is, maar kijk je echt naar de 'betekenis', dan vind ik hem wel het betwijfelen waard.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De rest van je leven 'zitten' kan heel goed. In Nederland is dat bij enkele tientallen gedetineerden het geval. Levenslang is echt levenslang, in tegenstelling tot wat er vaak wordt beweerd. Gratie wordt alleen in uitzonderlijke gevallen verleend. De helft van levenslang gestraften zit onherroepelijk, dus krijgt ook geen gratie.

Toegevoegd na 8 uur:
Levenslang wordt vooral opgelegd om de maatschappij te beschermen en desnoods als genoegdoening voor de maatschappij. De derde reden om een gevangenisstraf op te leggen is correctie maar daar is bij levenslang nauwelijks tot geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat uit voor jou misschien buiten betekent? Ik vind er niks mis mee, met deze zin. Gewoon NL, volgens mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan het einde van je leven ben je klaar met zitten, dus ik denk dat je wel van uitzitten mag spreken. Je wacht tot je dood gaat in zekere zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Levenslang, dus ze zien het dat je na je dood wel vrijkomt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Levenslang betekent in werkelijkheid in Nederland vaak niet 'tot de dag dat je sterft'. Bij koninklijk besluit kan eerder gratie worden verleend. Gemiddeld duurt een levenslange gevangenisstraf in de praktijk 23 jaar.
Amadea
14 jaar geleden
Om het dan nog gecompliceerder te maken. Een levenslange celstraf is niet echt levenslang maar max 20 jaar. Iemand die veroordeeld is tot levenslsng is in feite veroordeeld tot max 20 jaar gevangenisstraf. En dat kun je uitzitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jazeker kan je die uitzitten want je komt weer vrij.
een levenslange straf duurt namelijk niet tot het eind van je leven.

in amerika zijn de straffen wel van levenslange duur (and beyond) straffen van meer dan 300 jaar zijn daar niet onmogelijk.

bij de link een filmpje over het verschil in de straffen en ons soepelere rechtsysteem hierin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zegt uitzitten dan betekent dat je de straf uitzit totdat je straf is afgelopen, bij levenslang is dat dus tot het einde van je leven dus ja dat kan wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Dale definieert 'uitzitten' als 'tot het eind toe doorbrengen of bijwonen'. In dat geval klopt de zin dus, aangezien de man tot het eind toe (het eind van zijn leven) in de gevangenis moet zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing