Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt het woord ' Stappen' vandaan?

Vroeger zei je: we gaan uit, tegenwoordig ga je 'stappen', oftewel lekker naar de kroeg/disco met je maten op zaterdagavond.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In België noemt men lopen; "stappen", dus een kroegentocht (het lopen langs de cafétjes) wordt in belgie/brabant daarom stappen genoemd. Je loopt als het ware langs alle uitgaansgelegenheden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
lijkt me juist

Andere antwoorden (2)

Ik heb het idee dat het een Brabantse oorsprong heeft. Daar heb ik het voor het eerst gehoord, ook lang voordat ik het in andere delen van het land hoorde (zowel in Limburg als in Zuid-Holland)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt vast en zeker voort uit de tegenwoordige mode om alles af te korten. Vroeger zei men in plaats van uitgaan ook wel "op stap gaan". Er is bijvoorbeeld een leuk lied van Toon Hermans: Vader gaat op stap. Oorspronkelijk betekende het dat je in je nette kleren buiten een wandeling ging maken. Dat is in de loop der tijd uitgebreid met bezoek aan een gelegenheid om te drinken en/of te dansen. En dat "op stap gaan" is heden ten dage ingekort tot "stappen".
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding