Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom was Chomsky als taal wetenschapper in zijn tijd zo revolutionair?

Het gaat over taal. Ik heb een beschrijving van de taalbeschouwing door 'Chomsky' gelezen.
Ik weet dat Chomsky als wetenschapper in de 70er jaren als zeer revolutionair en vernieuwend voor de taalwetenschap gold echter ik lees dat niet terug.
De taalbeschouwing is vrij technisch. De zinnen worden ontleed in woorden en betekenis van de zin wordt geinterpreteerd aan de hand van de context en het handelende of lijdende object. Welke nieuwe ontwikkelingen heeft Chomsky in de taalwetenschap teweeg gebracht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Chomsky was vernieuwend, een openbaring! Je ging daardoor de taal op een heel andere manier zien. Meer een basis'voorziening' van de mens met duidelijke structuren. Aangeboren structuren in plaats van wat veel mensen tegenwoordig nog steeds denken, een resultaat van een culturele ontwikkeling die 4000 jaar geleden begon in het oude Griekenland. Vergelijkbaar met het inzicht dat alle mensen op de hele wereld - dus ook de chinezen - van éen vooroudepaar afstammen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Chomsky was zeer vernieuwend omdat hij de principes van de "generatieve grammatica" formuleerde.
Als je daar verder op zoekt gaat er een wereld voor je open.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Hij heeft ontdekt dat ieder mens een universele grammatica kent en daardoor in staat is om elke taal van de wereld als moedertaal te leren door eraan blootgesteld te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing